Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, April 23, 2015

Orang sebelah yang punya, tau...

Assalamu'alaikum...

Orang sebelah yang punya, tau...


Buah ni bukan Ahmad Albab yang punya tapi kepunyaan orang sebelah rumah.. hehe.. Selalu sangat jatuh kat kawasan rumah aku.. Tiap kali jatuh, mesti rupa dia dah macam ni dan ada kalanya dah busuk.. Buah yang cantik molek tak pernah pulak nak jatuh tu.. hehhh...




Sudah pasti ini semua kerja sang tupai.. Tupai memang banyak kat sini.. Geram je tengok dorang main kejar-kejar.. Comel sangat.. Rasa nak join sekali main kejar-kejar tu.. hehe...




Buah yang buruk atau busuk macam ni jika jatuh dalam kawasan rumah kita, dah tentu-tentu kita kutip dan buang, kan..? Macam mana jika buat yang jatuh tu masih elok kejadiannya tanpa cacat cela kena unggis dek tupai..? Boleh ke kita ambil dan makan tanpa beritahu tuan punya buah tu..? Atau, kita bagitau dulu kat tuan punya buah tu, then kita ambil..? Atau kita pulangkan sahaja buah tu kepada tuannya...? 


Wah, banyak persoalan yang keluar hanya kerana sebiji buah.. 


Benda macam ni kadang-kadang tengok pada tuan punya buah tu jugak.. Ada orang dia tak kisahpun jika kita ambil buah yang jatuh masuk dalam kawasan rumah kita.. Tak kisah la buah apapun.. Ada yang dah siap pesan atau bagitau sedari awal lagi; kalau buah tu jatuh kat kawasan ko, ko ambik je la.. Ada pulak orang jangan dibuat pasal.. Semua nak kena bagitau dia dulu.. Kang dek kerana sebiji buah yang gugur atau jatuh itu, habis merata dunia dicanangnya.. Dikatanya kita ambil buah dia.. Ini yang bahaya ni..


p/s: Kalau aku, jika buah tu masih elok lagi, aku akan bagitau kat tuan dia dan tunjukkan sekali buah tu kat dia.. Jika dia nak ambil, ambil la.. Dah memang hak dia, kan.. Dan jika dia bagi kat kita, alhamdulillah, kita ambil la.. Itu namanya rezeki... hehehe..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »