Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, April 21, 2015

Rendahkan yang tinggi.. hehh...

Assalamu'alaikum...

Rendahkan yang tinggi.. hehh...


Ni namanya takde kerja, cari kerja.. ahaha..


Sebenarnya, aku dah letih bila terpaksa berdiri masa menggosok.. Ya la, setiap kali jahit baju kastemer, setiap kali tu la kena gosok.. Baju sendiri jarang bergosok tapi baju kastemer memang wajib gosok lepas jahit.. Tambahan sekarang ni cuaca panas sangat, maka keletihan berdiri lama-lama tu semakin terasa.. Dah la rasa bahang panas dari sterika tu..


Entah macam mana, semasa sedang menggosok tadi, aku terfikirkan perkara ni iaitu macam mana nak rendahkan tempat menggosok aku yang tinggi ni.. Terus je aku berhenti menggosok dan bersedia untuk menjalankan misi minahgyver.. ahaha...




Mula-mula aku buka skru kat bahagian bawah papan penggosok tu... Buka yang belah kanan tu je.. Lepas buka, pasang balik supaya skru tu tak hilang.. Kaki besi tu jangan pulak terus dibuang.. Simpan je.. Nanti boleh pasang balik jika nak bagi tinggi semula papan penggosok tu..




Kemudian, aku ambil pulak meja kecil yang dah takde cermin ni.. Cermin meja ni dah bertahun pecah tapi tak pernah berganti.. hehe.. Memang aku dah terbayangkan meja ni masa terfikir pasal nak rendahkan papan penggosok tu.. Sebab tu aku teruskan apa yang terlintas di fikiran...




Lepas tu, aku letakkan papan penggosok tadi atas meja tersebut.. Bahagian cangkuk kat bawah papan penggosok tu aku sangkutkan pada bahagian tepi meja tu supaya papan penggosok tu tak bergerak-gerak masa menggosok..




Dan beginilah hasilnya.. Papan penggosok yang tinggi tadi dah jadi rendah dah.. Nak lebih selesa masa menggosok, letak la kerusi kecil kat situ... Dah boleh menggosok sambil menonton tv.. Cerita kat tv dah habis tapi menggosok tak jugak bergerak-gerak.. ahahahahaha.... adehhh... Oh ya.. Kain lapik kat papan penggosok tu pun aku pasang sendiri bagi menggantikan kain lama yang dah berlubang-lubang.. 




Dah jimat duit.. Tak payah beli dah papan penggosok baru yang rendah tu.. Buat sendiri je.. Yang penting, akal kena la menjalar... Kalau akal dok macam tu je, apapun tak jadi.. hehehe...


p/s: Jangan ego tidak bertempat kerana ego itu nanti pasti akan memakan diri sendiri.. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »