Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, May 13, 2015

Aku tak suka tapi orang lain suka je.. hehh...

Assalamu'alaikum...

Aku tak suka tapi orang lain suka je.. hehh...


Al-kisahnya, kelmarin ada sorang jiran datang ke rumah. Dia minta izin nak ambil buah jering ni kat pokok seberang jalan belakang rumah.. Dia kata isteri dia nak masak apa entah.. Lepas tu dia kata lagi; nanti lepas masak, dia hantar la sikit kat kitorang.. Terus je aku dengan abang aku cakap; tak payah hantar.. Bagi je jering mentah tu sikit kat kitorang.. 




Then, aku dengan abang akupun bagilah keizinan kat dia untuk ambil buah jering tu.. Kitorang memang tak ambil kisah dah kat pokok-pokok yang ada kat seberang jalan tu.. Kitorang cuma mintak sikit je buah jering ni untuk tunjukkan kat mak aku.. Ye la, pokok jering ni arwah abah aku dengan mak aku yang tanam.. Walaupun mak aku dah tak makan dah jering ni, aku nak jugak tunjukkan buah ni kat dia.. 


Aku dengan abang akupun sebenarnya tak makan jering ni.. Aku boleh makan tapi aku tak suka nak makan.. Aku lagi suka makan petai jeruk.. hehh... Kitorang cakap kat jiran ni, ikut suka dia la nak buat apa dengan jering tu.. Kalau dia nak jual, jual la.. Itu dah kira rezeki dia.. 


p/s: Moga ada sedikit ganjaran pahala untuk arwah abah yang menanam pokok jering ni.. Aminn..

1 Tukang Tembak:

Irfa said...

sy makan semua, petai ke jering
tp makan mentah kurang sikit
kena buat sambal pedas2 baru laju makan, hihi

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »