Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, May 20, 2015

Terkedu hingga tak terkata...

Assalamu'alaikum...

Terkedu hingga tak terkata...


Tersebutlah satu kisah antara seorang makcik penjual kuih karipap dan seorang pembeli.. Pembeli dan mak cik ni saling mengenali sesama mereka.. Tinggal dalam kawasan yang sama.. Kiranya berjiran la walaupun rumah takde la dekat sangat..


Pembeli: Macam mana ya mak cik buat karipap ni.. Boleh bagi resepi tak..? Suka la makan karipap yang mak cik buat ni.. Kulit dia rangup je..


Penjual: Ehh..! Aku masih menjual lagi..! Mana boleh aku bagi resepi kat ngko.. Tunggulah esok-esok bila aku dah tak menjual.. Kot la esok-esok aku dah tak larat nak menjual.. Lepas tu boleh la aku bagi resepi tu kat ngko.. Itupun kalau aku nak bagi la, kan...


Pembeli: (Terkedu hingga tak terkata)...


Benda macam ni dah selalu kita dengar, kan..? Orang minta resepi tapi tidak dapat apa yang diminta.. Sebaliknya benda lain pulak yang dia dapat.. ahaha..


Kesimpulannya, kitapun kenalah berpada-pada dalam meminta apatah lagi nak minta ilmu percuma.. Bukan semua orang bersikap terbuka.. Bukan semua orang sedia menjawab setiap pertanyaan kita.. Pedih tu memang la pedih bila dapat jawapan macam tu.. Tapi janganlah berdendam.. Jangan patah semangat.. Tak semestinya bila kita kenal orang tu, kita boleh sesuka hati minta apa yang kita nak. Kita juga perlu ingat bahawa hati manusia ni lain-lain.. 


Kisah antara makcik dan pembeli tu kisah benar tapi bukan aku yang jadi pembeli tu.. Ni kisah yang orang ceritakan kat aku.. Aku cuma sampaikan untuk kita fikirkan bersama.. Wajar atau tidak kita bertanya..? Perlukah kita meminta-minta..? Wajarkah penjual memberi jawapan sedemikian rupa..? Ini yang perlu kita fikirkan..


p/s: Ini baru kisah minta resepi karipap.. Belum lagi kisah minta diskaun beli barang dan sebagainya.. Bila pembeli tak dapat seperti apa yang diminta, serta merta penjual dapat gelaran kedekut taik idong masin.. kehkehkeh.. 

2 Tukang Tembak:

Rai OurKizuna said...

mintalah berpada pada...

tapi kalau taknak bagi pun cakap elok elok pun boleh..

kenyit2 mata sikit sambil tersenyum dan kata "tak boleh la deknon, ni resepi rahsia keluarga kami.. tujuh keturunan dah simpan"

huhu..

Angah said...

boleh je nak berkongsi resepi, sebab hasil buatan / rasa dia tetap akan lain kerana air tangan yang berbeza...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »