Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, May 21, 2015

Dah ambil, lepas tu kutuk..?

Assalamu'alaikum...

Dah ambil, lepas tu kutuk..?


Kita cedok ilmu yang orang kongsi tapi dalam masa yang sama, kita kutuk peribadi orang yang berkongsi ilmu tadi.. Contoh paling mudah adalah; kita kutuk Chef Wan tapi resepi dia, tips dia, info daripada dia, kita tiru jugak walaupun sedikit.. hehh...


Jangan menidakkan ataupun menafikan kerana ini memang sudah sinonim dengan kehidupan seharian kita.. Tak orang yang buat, kita sendiri yang buat.. Tak boleh nak kata kat orang sebab kadang-kadang kitapun melakukan perkara yang sama.. Eik..?


Satu lagi contoh yang paling mudah adalah; aku kongsi tutorial pasal jahitan.. Ko follow dan copy paste apa yang aku kongsi.. Dalam masa yang sama, ko kutuk aku macam-macam kat grup dan wasap.. Agak-agaknya, berkat tak ilmu yang ko ambil tu..? 


Contoh yang lain; orang dah bagi bantuan macam-macam kat kita, tapi kita kata dia macam-macam.. Kita kata orang tu tak ikhlas la, bagi barang tak elok la, orang tu cari nama la dan sebagainya.. Memang budaya kita macam ni agaknya kot.. Bagi atau tak bagi, kutuk tetap kutuk.. 


Bila difikirkan bahawa ni adalah salah satu budaya orang kita, maka abaikan sahajalah apa yang orang kutuk kat belakang kita.. Teruskan saja niat asal kita tadi iaitu untuk berkongsi ilmu dan membantu. Lantak pi la depa nak kutuk lagu manapun haiihh...!


p/s: Kita kutuk orang dalam hatipun Allah boleh tahu.. Inikan pulak kita kutuk orang kat grup dan wasap semua tu.. hehh... 

1 Tukang Tembak:

YieN said...

betul.. kdg2 terleka dgn benda2 camni *sobs*

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »