Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, July 13, 2015

Biskut raya kedua 2015...

Assalamu'alaikum...

Biskut raya kedua 2015...

Malam tadi aku buat biskut raya yang kedua pulak iaitu pandan butter cookies.. Resepi asalnya cuma butter cookies je tapi aku ni saja la pergi tambah emulco pandan tu.. Konon-kononnya nak nampak lain la.. ahah...









Aku buat satu adunan je tapi menggunakan dua buku butter.. Dapat lima tray besar dan satu tray sedang tapi isinya tak penuh.. Bila dicongak-congak, tak sampaipun 200 biji.. Takpe la kan, janji ada biskut raya.. hehe..


Sebenarnya aku nak cuba buat butter cookies yang macam dalam tin tu.. Yang tu sedap gila tapi tu la, aku tak tau resepinya macam mana.. Aku lupa pulak nama brand dia.. Aku pergilah google dutch butter cookies la, holland butter cookies la tapi aku dah kesuntukan masa nak study resepi dia.. ahaha.. Sudahnya, aku gunakan aje resepi butter cookies yang ada dalam buku resepi aku ni.. Bila dah setel semua kerja membakar ni, barulah aku ada masa nak google cookies tu.. 


Dan aku dapat la resepi Kjeldsen Butter Cookies ni... Mudah je bahan dia rupanya.. Saja la letak kat entri ni.. Mana la tau kot rajin pulak nak mencuba di masa akan datang, kan.. hehh..

Bahannya:
------------
1 egg (60g)
200g butter
130g icing sugar
320g flour
2 tbsp of vanilla paste (appro. 30g)


Cara nak buat:
-----------------
1- Place everything in a mixing bowl and mix evenly using a paddle attachment on the lowest speed possible.
2- Pipe wreaths onto greased cookie sheet or baking tray using an open star tip. I used Wilton 1M but I think the lady in the video used a smaller one
3- Bake in a preheated oven at 200C for 7-8 min
4- Leave to cool slightly before removing from cookie sheet.
5- Transfer cookies into airtight container after cookies are at room temperature.


p/s: Bila dah siap bakar pandan butter cookies aku tu, memang nampak lain sungguh..! Warna hijau yang agak cantik tadi dah hilang sikit serinya.. ahaha..

1 Tukang Tembak:

Julia Johari said...

Wowwwwwwww rajin ye kak az...sedap yer kuih pandan butter cookies tu mesti bau harum satu rumah ni kak...

Julia nak mohon maaf zahir dan batin ye sis
Selamat Hari Raya kak Azz

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »