Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, August 25, 2015

Apabila gelung vacuum hampir putus...

Assalamu'alaikum...

Apabila gelung vacuum hampir putus...


Beberapa hari lepas (tak ingat bila), aku nak vacuum bilik jahit aku ni.. Malangnya, gelung vakuum aku dah nak putus dah kat hujung kepala dia tu.. Sebelum ni aku dah tampal dengan selotep dan paper tape tapi kedua-dua benda alah tu tak melekat.. Elok je melorot ke bawah.. gggrrrr.....!


Disebabkan aku nak guna sangat vacuum aku ni, maka akupun kena la berfikir di luar kotak.. hehh.. Itulah fungsi otak yang Allah kurniakan.. Kena cepat berfikir.. Maka, akupun ambil keputusan untuk menjahit bagi mencantumkan bahagian yang dah hampir putus tu...




Pada mulanya, aku nak jahit menggunakan benang jahit biasa yang aku guna untuk jahit kain tu.. Lepas tu, aku ubah fikiran, nak gunakan benang kait sebab benang kait tu kasar sikit dari benang jahit.. Kemudian, aku ubah lagi fikiran bila aku teringatkan tali tangsi adik aku.. Adik aku kaki pancing.. Jadinya, banyaklah tali tangsi yang ada kat rumah ni.. Apa salahnya aku ambil sikit, kan.. ahah..


Ahirnya, akupun jahit la bahagian gelung yang terjejas tu.. Aku gunakan jarum yang kasar.. Kalau guna jarum halus, kang patah pulak mata jarum tu.. Bahaya bila mata jarum patah ni.. Takut nanti tak perasan, terpijak dan masuk dalam salur nadi.. Jangan dibuat main...




Akhir sekali, aku bungkus jahitan tadi dengan paper tape.. Tujuannya adalah untuk mengelakkan angin keluar.. Ye la, jahitan tu bukannya rapat sangat.. Masih ada ruang untuk angin keluar.. Kalau ada angin yang keluar, nanti vacuum tu tak kuat menyedut.. Tak dapat la dia nak sedut segala jenis habuk yang ada.. Tu yang kena bungkus dengan paper tape.. 




Berpeluh-peluh jugak aku jahit benda alah ni.. Nampak macam mudah tapi punya la payah.. Dah la cuaca masa tu panas berbahang.. Duduk buat kerja bawah kipas silingpun masih lagi keluar peluh.. Sampai menitis peluh dari muka aku jatuh kat atas cutting mat tu.. hehh.. 


Sekarang dah boleh guna dah vacuum ni.. Boleh la digunakan untuk sementara waktu..


p/s: Kalau dah namanya tukang jahit, semua benda nak dijahit.... hehe..

1 Tukang Tembak:

Angah said...

wow sampai putus, ini tandanya akak rajin memvacum...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »