Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, September 9, 2015

Percubaan membuat topi...

Assalamu'alaikum...

Percubaan membuat topi...


Hari tu, aku ternampak la gambar topi berserta dengan ukuran polanya.. Maka, akupun save la gambar tu.. Dalam hati memang dah niat nak cuba buat tapi tak tau bila..




Tup-tup, datang pulak mood aku nak potong pola tu ikut ukuran yang sedia ada.. Lepas tu, ehhh, rajin pulak pergi selongkar kain dan terus potong kain tu pulak.. Ini semalam punya cerita la..


Sebelum tu aku pergi kat Youtube nak tengok macam mana cara cantum topi ni.. Video youtube kat bawah ni pulak aku tengok selepas topi aku siap.. Rasanya cara kat dalam video ni lagi mudah difahami dari video yang mula-mula aku tengok tu.. Dalam video ni topi tu boleh digunakan both side tapi topi yang aku buat cuma untuk kegunaan one side je..






Dan sekejap tadi, aku baru je siap buat topi ni... Ye la, ikutkan, dah boleh agak dah caranya tapi jika boleh, nak lagi terperinci la, kan..? Lagipun ni pertama kali cuba buat topi ni.. So, kenalah rajin tengok dan belajar..




Dan beginilah rupanya topi yang aku buat tadi.. Memang tak sekemas topi yang ada kat dalam gambar atas tu.. Itu pro punya tukang jahit topi sedangkan aku ni satu apapun tak tau pasal jahit topi ni.. Topi aku ni saja la aku letakkan span kat bahagian atas tu.. Lepas ni dah boleh pakai dah topi ni.. hehe...





p/s: Takpe, lepas ni boleh perbaiki lagi mana yang patut.. Kena rajin try and error la, kan..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)