Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, October 29, 2015

Asam pedas ikan cencaru rencah bendi...

Assalamu'alaikum...

Asam pedas ikan cencaru rencah bendi...


Ini semalam punya cerita tapi baru sekarang aku nak bercerita.. hihi.. Ni la dia asam pedas ikan cencaru yang aku masak untuk tengahari semalam.. Aku lawankan asam pedas tu dengan bendi.. 


Jom layan gambar.. Aku memang suka entri bergambar ni.. Mujurlah takde kamera canggih manggih.. Kalau ada, mau dok kelek kamera je.. kehkehkeh...


 Ni watak utama.. hehe.. Siang dan bersihkan ikan cencaru.. Telur tu aku suka.. ahaha...



^
Bawang putih, bawang merah dan halia.. Tumbuk je.. Nak jimat letrik punya pasal.. :p
v



^
Air asam jawa dan cili kering kisar sendiri...
v



^
Daun kesum dan bunga kantan ni jiran depan rumah punya.. Nak mintak daun kesum je tapi jiran tu offer sekali bunga kantan.. Alhamdulillah.. Dan juga bendi. Yang ni beli kat pekan sehari..
v



Okay, bahan-bahan sudah diperkenalkan.. Sekarang moh la kita sinsing lengan menumis pulak.. hikhikhik...


 Mula-mula sekali, panaskan minyak... Lepas tu masukkan bahan tumbuk tadi.. Tumis dan kacau hingga naik bau...


 Lepas tu, masukkan pula cili kering kisar.. Kacau dan tunggu hingga pecah minyak...


Ni dah pecah minyak dah.. Minyak dah bertakung kat atas..


 Kemudian, masukkan air asam jawa.. Kacau dan tunggu kuah mendidih..


 Lepas tu, masukkan ikan cencaru... Kacau sedikit biar ikan tenggelam..


Kemudian, masukkan pula daun kesum dan bunga kantan.. Kacau sebati dan tunggu hingga kuah mendidih sedikit..


 Akhir sekali masukkan bendi dan garam secukup rasa.. Kacau-kacau sikit biar garam sekata...


Okay, dah siap dah... Mudah je, kan..? Dah boleh makan dah.. 


p/s: Alhamdulillah.. Licin satu periuk... hihi...

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »