Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, December 21, 2015

Air buang angin...

Assalamu'alaikum...

Air buang angin...


Badan aku ni banyak angin.. Pantang silap makan sikit, mula la sakit-sakit satu badan.. Pantang lambat makan je, mula la angin dok pegang kat bahagian belakang kat tulang belikat tu, kat bahu, kat kepala, kat belakang tengkuk dan semua tempat la angin tu nak menumpang.. Ada orang panggil air wedang jahe.. Entahlah, aku sebut air buang angin je..


Memang sakit sangat kalau angin dah masuk dalam badan ni.. Makan ubat anginpun tak jalan, apatah lagi sekadar sapu-sapu dengan minyak angin atau minyak panas..


Atas sebab inilah aku cuba buat air untuk buang angin ni.. Setakat ni, jika minum air ni, alhamdulillah, lega la badan sebab angin akan keluar.. Mau tak lega kalau kentut meletus-letus... ahaha.. Lagi satu, kencingpun lawas je..




Bahan yang aku gunakan untuk buat air buang angin ni adalah terdiri daripada tiga batang serai, tiga ulas bawang putih dan seketul halia.. Titik ketiga-tiga bahan ni dan masukkan ke dalam periuk yang berisi air.. Masukkan juga satu batang kulit kayu manis, satu kuntum bunga lawang, lima tangkai cengkih, satu peket teh uncang dan sedikit gula merah atau gula kabung.. Jangan letak gula banyak sangat.. Tak nak letak gulapun takpe.. Itupun jika tahan la minum air tu nanti.. hehh.. Sukatan bahan pulak bergantung pada saiz periuk la ya.. Pandai-pandai la main agak-agak...




Rebus air ni sehingga mendidih.. Air ni aku minum tiga kali sehari iaitu waktu pagi, petang dan malam sebelum tidur.. Kadang-kadang aku minum je ikut suka hati.. Tak kira dah berapa kali yang aku minum sebab airnya takde la manis sangat.. Kalau terlebih manis tu yang bahaya tu..





Air buang angin ni elok diminum ketika ia masih lagi suam.. Tapi ada masanya, dah sejukpun aku minum jugak.. ahaha... Lagi satu, kena rajinkan diri untuk panaskan air ni setiap masa.. Takut nanti air tu bertukar jadi masam kalau tak dipanaskan selalu..


Siapa nak cuba minum air ni, dipersilakan.. Ni air untuk buang angin dalam badan ya.. Jangan salah faham pulak.. hehh..


Sekarang ni, aku tambahkan sebiji lemon dalam resepi air buang angin aku ni.. Maka, air ni bukan setakat buang angin tapi untuk buang toksin dalam badan juga.. 




^
Sebiji lemon, bawang putih, serai, kulit kayu manis, bunga lawang, halia, bunga cengkih dan gula manisan.. Letak air dan rebus sampai mendidih.. Minum suam.. 
v



p/s: Cuba lah..!

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »