Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, December 20, 2015

Pisang lenyek beku...

Assalamu'alaikum...

Pisang lenyek beku...


Hari tu, masa aku pergi ke rumah jiran untuk bagi pisang kapas kat dia, jiran tupun bercerita la pasal pisang beku ni..


Kata jiran aku tu, kalau ada banyak pisang dan pisang tu dah masak tapi kita tak sempat nak buat apa-apa, eloklah dibekukan pisang tersebut daripada dibiarkan membusuk macam tu je.. Lagipun harga pisang dah semakin mahal.. Buat apa nak dibazirkan..?


Betul jugak kata jiran aku tu.. Lagipun, dia kata dia memang selalu bekukan pisang lenyek ni.. Berbulan-bulan tahan.. Simpan dalam bekas atau plastik dan masukkan aje dalam peti beku.. Apabila nak digunakan, keluarkan satu bekas atau satu plastik ikut banyak mana yang kita nak guna la..


Maka, akupun ikut la saranan jiran aku tadi.. Aku ramas dulu pisang tu dan lepas tu aku masukkan ke dalam pengisar dan kisar macam biasa.. Tak payah letak gula dulu.. Biarkan isi pisang tu sahaja.. Lepas tu, masukkan dalam plastik dan ikat ketat-ketat..



^
Masa kisar pisang ni, jangan letak air.. Kena kisar perlahan-lahan.. Kalau boleh, letakkan pengisar ni punya sudip kat lubang penutup tu dan gerak-gerakkan sudip tu supaya mudah untuk pisang tu dikisar..
v




Nanti kalau ada lagi pisang yang masak, aku nak bekukan dorang.. hehh.. Bila teringin nak buat lempeng atau cekodok, just defrost-kan sahaja.. Tak payah dah nak sibuk-sibuk pergi pasar mencari pisang..


p/s: Aku suka berkawan dengan jiran atau orang yang lebih tua ni sebab dorang tak kedekut ilmu.. Terima kasih mak cik.. :D

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »