Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, November 13, 2015

Resepi dan cara buat solok lada...

Assalamu'alaikum...

Resepi dan cara buat solok lada...


Cerita pasal solok lada ni dah agak lama tertunggak.. Boleh pulak aku terlupa nak masukkan dalam blog.. Mujurlah aku tak ter-delete semua gambar yang aku edit.. Dah masuk tong sampah dah gambar ni tapi aku sempat restore balik.. ahaha...


Sebenarnya, aku memang dah lamaaaaaaaa sangat teringin nak buat sendiri solok lada ni tapi disebabkan semangat tak berapa nak kuat, maka keinginan tersebut berlalu sepi di bawa badai... Gitulah lebih kurangnya.. hehh...


Tak tau la kenapa hari tu aku rajin sangat buat solok lada ni.. Mungkin sebab masa pergi pekan sehari hari tu, aku terpandangkan cili hijau yang besar ni.. Tu yang aku terus je beli dan esoknya, terus je aku buat solok lada ni.. Nak tunggu cili yang sebenarnya memang payah la nak dapat..


Dah, jangan nak banyak sangat potpetpotpet.. Moh tengok gambar.. :)



^
Ada orang rebus ikan kembung ni tapi aku kukus je sebab tak nak manis ikan tu hilang..
v


Ambil isi ikan sahaja..



^
Lada hijau dibelah dan buang biji..
v



^
Bahan tumbuk.. Halia, bawang merah dan lada hitam..
v



^
Bahan tumbuk untuk isi solok.. Ikan, kelapa muda dan bawang serta halia dan lada hitam tadi.. 
v


Letakkan sedikit garam dan satu sudu makan tepung ubi untuk mengelakkan isi berderai masa kukus. Gaul sebati..


Santan pekat untuk merebus solok lada.. Masukkan sedikit garam dan kacau-kacau supaya garam sekata..



^
Solok lada yang telah disumbat.. Sumbat padat-padat dan jangan ada ruang kosong dalam cili tu.. Masukkan dalam loyang yang ada santan tadi.. Curah-curahkan santan tu atas solok lada...
v


Kukus solok lada sehingga masak.. Ada orang rebus tapi aku suka kukus.. 




^
Dan inilah hasilnya solok lada yang aku buat.. Sedap.. hehe..
v




p/s: Alhamdulillah, sangat berpuas hati dengan solok lada buatan sendiri ni.. Makan lauk ni je dengan nasi.. Makan macam ni pun bertambah nasi.. hehe..

2 Tukang Tembak:

YieN said...

Alaaa sedapnya.. Tengok je pon dah terliur :)

Aziela said...

Aduh kak...kecur nengok eh. Pueh hati...ikan banyak.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »