Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, November 11, 2015

Cara simpan sayur supaya tahan lebih lama...

Assalamu'alaikum...

Cara simpan sayur supaya tahan lebih lama...


Aku percaya ramai yang dah tau dan dah cuba kaedah menyimpan sayur supaya tahan lama yang menjadi viral di fesbuk.. Akupun terjebak sama.. Ye la, kalau benda tu betul-betul berkesan, apa salahnya kita praktikkan, tak gitu..?


Setakat ni dah dua kali aku buat kaedah tersebut.. Terima kasih pada penyumbang idea kerana dengan idea yang berkesan tu, sayur aku boleh bertahan segar dalam tempoh dua minggu..!


Ini kali kedua yang aku buat.. Aku tunjukkan gambar percubaan kali kedua dulu sebab gambar ni agak lengkap.. Masa percubaan kali pertama dulu aku tak ambil gambar semua step..


Lepas je beli sayur, terus je cuci bersih.. Lepas tu, rendamkan semua sayur di dalam bekas besar yang berisi sedikit garam.. Kacau-kacau sikit air tu.. Rendam dalam masa antara 10-15 minit.. 


Kemudian, toskan sayur tersebut.. Biarkan air tu menitis habis.. Tak perlu lap sayur tu..


 Lepas tu, masukkan sayur ke dalam bekas kedap udara.. Susun elok-elok sayur tu...


Tutuplah bekas tadi dengan rapat.. Dan boleh la disimpan di dalam peti sejuk.. 


Ini pulak gambar masa percubaan kali pertama hari tu.. Gambar ni aku ambil setelah lebih seminggu sayur tu disimpan.. Masih segar lagi, kan..? Jika ada air yang bertakung dalam bekas tu, tuangkan air tu keluar.. (Pasti akan ada sedikit air yang bertakung..)





Ini pulak cara aku simpan sawi.. Aku masukkan dalam plastik yang agak besar sikit dan aku lipat kemas-kemas..





Masa simpan sawi ni dalam peti sejuk, aku letakkan bahagian yang berlipat tadi ke bawah..




Dan inilah hasilnya sawi yang disimpan setelah hampir dua minggu.. Masih lagi segar bugar..




Dan yang ini pulak sawi yang disimpan hampir tiga minggu.. Masih lagi elok seperti baru beli..




Bab simpan sawi ni, aku belum lagi cuba simpan dalam bekas bertutup kedap udara tu.. Ada kawan bagitau, sawi dia cuma bertahan tiga hari je sebab sawi tu dah mula lecur.. Aku simpan sawi ni dalam plastik macam ni, alhamdulillah, elok pulak lama dia bertahan..


p/s: Sekarang ni aku memang gunakan kaedah ni untuk sayur yang aku beli supaya terus segar apabila hendak digunakan.. Siapa yang nak cuba buat, dipersilakan buat.. Tak cuba, tak tau, kan..?

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »