Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, November 30, 2015

Takde kerja, carilah kerja..!

Assalamualaikum...

Takde kerja, carilah kerja..!


Dah tau takde kerja, carilah kerja, kan..? Ni tak, asyik la nak bersungut je.. hehh... Dah..! Jangan nak membebel panjang-panjang.. Kang habis bernanah telinga orang.. ahaha.. 


Ni kisah yang berlaku beberapa minggu lepas.. Aku dah penat membebel suruh orang kat rumah ni mesin rumput sekangkang kucing ni tapi dia buat donno je.. Aku ni tak boleh tengok keadaan macam ni.. Sakit mata aku menengoknya..! Kalau mata dah sakit, tentulah hatipun ikut sakit sama, kan..? Kalau tak, takde la timbul pepatah dari mata turun ke hati.. ahakk...


Makanya, akupun gagahkan diri untuk membakar rumput yang dah tinggi ni dengan menggunakan sabut kelapa yang aku kumpul.. Lepas tu, terus sambung bersihkan kawasan sekitarnya.. Makan masa empat hari jugak untuk aku selesaikan semua kerja ni.. Maklum la, buat kerja sorang-sorang.. Kerja dalam rumah aku kena buat.. Kerja luar rumahpun aku jugak yang nak kena buat.. 


Jenuh nak bakar rumput yang masih lagi hidup.. Dah la rumputnya tebal-tebal.. Nak cangkul memang aku tak larat.. Tu yang aku bakar guna sabut tu.. Musim hujan macam sekarang ni cepat aje rumput tu tumbuh balik.. huhu..




Dah bersih dah.. Takde la sakit mata nak menengoknya.. Hatipun takde la meluap-luap geram...


 Pokok serai yang kakak aku tanam.. Banyak jasa serai ni.. Terima kasih sista..!


Pokok jambu batu ni tumbuh sendiri.. Saja aku biarkan hidup sebab daun jambu batu ni banyak jugak khasiatnya.. Salah satu khasiat daun jambu batu adalah untuk melegakan cirit-birit pada kucing.. Caranya ialah dengan memberi minum air ramasan daun jambu batu tersebut pada kucing yang kena cirit-birit tadi.. 


Tangga untuk turun ke belakang rumah ni pun aku bersihkan sekali.. Separuh tangga tu dah kena timbus dengan tanah dan penuh dengan rumput.. Apabila sudah dibersihkan, barulah nampak lebar tangga tu.. 




Pokok ubi kayu yang aku tanam.. Benihnya aku mintak kat jiran depan rumah.. Ini ubi kayu untuk makan daun sahaja..


Pondok tu asalnya adalah reban ayam.. Oleh kerana ayam mak aku pun tak nak tinggal dalam reban ni, maka aku minta tolong orang untuk buang dinding reban tu.. Buat semak je berdinding semua.. Dah la tiang semua tu penuh dengan sarang anai-anai.. Jenuh aku dok kikis sarang anai-anai tu.. Dah buang dinding reban tu, barulah nampak luas sikit pemandangan..




p/s: Rumah kita, kitalah yang kena bersihkan.. Nak upah orang, tak berkemampuan.. Suka atau tidak, terpaksalah buat sendiri.. Kalau tak bersihkan, takut jadi tempat nyamuk membiak la pulak..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »