Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, December 2, 2015

Nasi impit aiskrim goreng...

Assalamu'alaikum...

Nasi impit aiskrim goreng...


Ingat lagi pada entri nasi impit aiskrim yang aku share hari tu..? Ni nak sambung kisah seterusnya.. ahaha...


Nasi impit aiskrim tu tak habis dimakan.. Makanya, akupun jadikanlah ia sebagai nasi impit aiskrim goreng.. Daripada dibiarkan membazir, ada baiknya aku pelbagaikan kegunaannya.. Kenyang jugak perut.. Jika dibiarkan begitu saja, sudah pasti perut tong sampah yang penuh dan syaiton ikut bergumbira... hehh.. hehh.. hehh..


Aku selalu tengok kakak aku masak ketupat goreng jika ketupat tu tak habis.. Tu yang aku cuba buat pulak untuk nasi impit aiskrim aku ni.. Apapun, jom la tengok gambar lagi... hehe..


Macam ni la rupanya nasi impit aiskrim setelah dipotong.. Hari tu ada yang komen dan tanya macam mana rupanya nasi impit aiskrim ni selepas dipotong tapi aku tak bagi jawapan.. Nah, sekarang tengoklah rupa nasi impit yang dah dipotong ni..



^
Bahan tumbuk.. Bawang merah, bawang putih dan isi ayam yang dah digoreng.. Sebetulnya ayam tu lebihan ayam goreng yang dimakan dengan nasi.. 
v


Bahan yang sudah ditumbuk tadi... 


Cili kering kisar...


Okay, bahan-bahan dah sedia.. Jom la kita mulakan menumis dan menggoreng..


Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk sehingga naik bau..


Masukkan cili kering kisar... Kacau-kacau biar sebati..


Biarkan sampai pecah minyak...


Kemudian, boleh la masukkan potongan nasi impit aiskrim tadi.. 


Gaul sebati.. Letak garam dan daun bawang... Perisakan dahulu dan tutup api apabila dah masak..


Beginilah hasilnya nasi impit aiskrim goreng aku..



Alhamdulillah.. Kenyang jugak makan walau cuma macam ni je.. Tekak kita ni janganlah diajar untuk makan benda yang mahal-mahal sebab kos sara hidup sekarang ni semakin meningkat dan terus meningkat.. Makan asal kenyang dan dapat isi perut, sudah memadai dah..


p/s: Tak perlu nak berlumba-lumba ikut gaya hidup orang lain sebab isi dompet kita tak sama macam isi dompet orang lain tu.. :D

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »