Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, December 15, 2015

Resepi: Asam pedas ikan patin bersama terung telunjuk...

Assalamu'alaikum...

Resepi: Asam pedas ikan patin bersama terung telunjuk...

Ini merupakan kali pertama aku masak asam pedas ikan patin ni.. Selalunya, ikan patin ni orang buat masak tempoyak tapi disebabkan aku sudah jemu nak makan patin tempoyak ni, tu yang aku cuba masak asam pedas pulak.. Sebetulnya, asam pedas ni memang kegemaran aku jika nak dibandingkan dengan masak lemak cili api atau kari.. Cumanya, asam pedas versi aku kuahnya tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair.. Aku pilih yang sedang-sedang sahaja.. hehh..


Sebenarnya, ikan patin ni kakak aku bawa balik ke sini.. Ikan patin ni opis dia yang jual.. Katanya ikan patin sangkar dari Kerdau.. Masa kat sini hari tu, dia kata nak masak tempoyak tapi aku kata aku dah jemu makan patin tempoyak.. Maka, diapun masak la asam pedas patin ni.. Lepas je makan, terus aku tersuka tanpa sengaja pulak.. hehh..


Mahal ke murah..? Saja la tanya.. hehe..



^
Besar, kan..? Tengok warna isi ikan yang masih lagi merah walaupun dah hampir dua bulan aku simpan di dalam freezer.. Aku masak separuh je dulu.. 
v



^
Bahan tumbuk.. Bawang putih, bawang merah, halia, kunyit hidup dan serai..
v


 Semua ni hasil dari keliling rumah..



 ^
Air asam jawa dan cili kering kisar..
v



Okay, bahan sudah diperkenalkan.. Sekarang masa untuk menumis dan seterusnya memasak asam pedas patin ni..



^
Panaskan minyak.. Kemudian, tumiskan bahan tumbuk tadi.. Kacau sebati dan tunggu hingga naik bau.. Lepas tu, masukkan pula cili kering kisar..
v



^
Kacau rata dan tunggu hingga pecah minyak.. Lepas tu, terus je masukkan air asam jawa ikut banyak yang kita nak bersesuaian dengan kuantiti bahan tumbuk tadi..
v



^
Kacau kuah dan tunggu hingga mendidih agak lama sedikit supaya kuah betul-betul masak.. Kemudian, masukkan ikan patin tadi.. Aku masak separuh je ikan patin ni.. 
v



^
Lepas tu, terus je masukkan daun kesum, bunga kantan dan terung telunjuk.. Kacau sebati..
v



^
Biarkan beberapa minit lagi sehingga terung telunjuk sudah kelihatan lembut.. Kemudian, masukkan garam dan kacau rata perlahan-lahan.. Tutup api dapur..
v



^
Okay, dah siap dah masak asam pedas ikan patin bersama dengan terung telunjuk versi aku..
v



Selamat mencuba.. Itupun jika nak cuba la, kan.. hehh..


p/s: Alhamdulillah... Masak sendiri lebih menjimatkan.. Lagi jimat jika sayur tu semua kita tanam sendiri.. Ikan patin tu je yang tak boleh nak bela sendiri.. hehe..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »