Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, December 13, 2015

Alhamdullillah, rezeki dari sekeliling rumah...

Assalamu'alaikum...

Alhamdullillah, rezeki dari sekeliling rumah...


Alhamdulillah.. Segala rezeki itu datangnya dari Allah.. Namun, kenalah berusaha dahulu sebelum mendapatkan hasilnya.. Bak kata pepatah lama; rezeki tidak akan datang bergolek.. Bola yang bulat kat atas tanah rata itupun tidak akan bergolek dengan sendirinya jika tiada angin yang meniup atau kaki yang menendang.. 


Terung telunjuk, bunga kantan dan daun bawang.. Agak-agak la kan, kalau beli, berapa harga semua ni ya.. Bunga kantan sekarang ni rasanya agak mahal jugak untuk sekuntum.. Aku tak tau harga pasaran bunga kantan ni sebab aku tak pernah beli.. Selalunya kalau kat rumah ni takde bunga kantan, aku minta je kat rumah jiran.. hehe.. Alhamdulillah, jiran-jiran kat sini semuanya baik belaka.. 




Alhamdulillah.. Seronok tengok buah cili merah aku ni.. Rasanya cili kering kot.. Tak ingat dah aku.. Hari tu aku main semai je benih cili tu.. Tak sangka pulak benih tu hidup membesar dan membuahkan hasil.. Inilah yang dinamakan rezeki.. 




Ini pulak pokok cekur.. Aku tak reti nak makan daun cekur ni tapi aku suka bau dia yang wangi tu.. Aku sekadar tanam je sebab jiran-jiran ada tanam pokok ni.. Aku follow je la.. ahaha... Alhamdulillah, elok je dia subur..





Kat bawah ni pulak aku baru semai anak pokok cili padi, pokok terung telunjuk dan terung rembang.. Harapnya semua pokok ni hidup subur dan banyak mengeluarkan hasil.. hehe.. Sekarang ni nak kena semai anak terung banyak-banyak atas arahan pihak berwajib.. huhu..




p/s: Walaupun duduk kat kampung, kawasan untuk bercucuk tanam tidak mencukupi sebab tanah yang berbatu dan keras.. Malahan, ada beberapa bahagian kawasan kat belakang rumah yang terpaksa ditambak dengan tanah hitam yang dibeli.. Dah berapa banyak berhabis kat situ je.. Tu yang terpaksa tanam dalam bekas, polybag ataupun tanam dalam pasu..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »