Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, December 19, 2015

Resepi: Masak lemak cili padi ayam...

Assalamu'alaikum...

Resepi: Masak lemak cili padi ayam...


Petang tadi aku masak lemak cili padi ayam berencahkan kentang ni untuk lauk makan malam.. Aku ni masak tak tentu masa.. Ikut pada kerajinan aku la.. hehh...


Jom kita tengok bahan yang diperlukan..


Cili api yang telah dikisar dengan kunyit hidup.. Gunakan ikut tahap kepedasan yang dikehendaki..



^
Bahan tumbuk iaitu bawang putih, bawang merah, halia dan serai..
v



^
Kelapa yang diparut.. Aku gunakan dua biji kelapa parut dan tiga kali perahan untuk mendapatkan santannya..
v



^
Bunga kantan ni saja aku masukkan sebab sayang takut layu macam tu je.. Dan juga lima biji kentang yang dibelah dua.. 
v



Okay, bahan dah setel... Masa untuk memasak pulak.. Jom fokus.. hehe..


Mula-mula sekali proses untuk kecutkan ayam.. Masukkan ayam dalam periuk.. Masukkan juga cili api, bahan tumbuk dan serbuk kunyit incase kunyit hidup masa kisar dengan cili tu sikit... Ayam ni aku gunakan bahagian dada sahaja.. Kacau rata dan biarkan semuanya sebati..


Apabila ayam dah kecut, bolehlah masukkan santan tadi..


Lepas tu terus je masukkan bunga kantan..


Terus juga masukkan kentang.. Kentang ni lambat nak empuk.. Tu yang kena masukkan awal.. Jika masukkan masa kuah dah mendidih, takut nanti ayam tu terlalu empuk dan isi ayam tu berderai..


Letak sudip kayu dalam periuk untuk menghalang kuah dari melimpah keluar.. Api dapur jangan kuat sangat.. Gunakan api yang sederhana sahaja... Kacau kuah selalu.. 


Apabila kentang dah empuk, terus tutup api dapur.. Kemudian, terus masukkan garam halus dan kacau sebati.. Beginilah rupanya masak lemak cili padi ayam yang dah siap..


p/s: Senang je nak masak ni, kan..? Lagi senang kalau guna santan yang dah siap perah sebab part nak perah santan ni yang leceh sikit.. hehe..

1 Tukang Tembak:

gadisBunga™ said...

saya pakai santan segera. heheheh~

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »