Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, January 11, 2016

Cara paling mudah untuk jahit poket sisi...

Assalamu'alaikum...

Cara paling mudah untuk jahit poket sisi... 


Ini merupakan satu lagi cara paling mudah untuk menjahit poket sisi untuk seluar samada untuk seluar baju melayu ataupun untuk seluar getah.. Hari tu aku ada buat entri cara mudah menjahit poket sisi versi video dari Youtube tapi rupanya cara yang ini lagi la mudah.. hehe..


Okay, jom tengok gambar dan baca penerangan tu betul-betul...


Ini adalah kain untuk poket...


Letak macam ni dulu.. Letak bahagian luar kain kat belah atas.. Yang belah kiri tu untuk bahagian depan seluar dan sebelah kanan tu untuk bahagian belakang seluar..


Turunkan anggaran seinci dari aras pinggang sebab bahagian tu nanti akan dijahit dengan kain untuk pinggang.. Kemudian, jahitkan ikut paras tepi poket yang lurus tu.. 


Lepas tu buat macam ni dan letakkan poket tu pada kain untuk bahagian depan seluar... Bahagian belakang seluar tu besar sikit dari bahagian depan..


Kemudian, tandakan untuk mulut poket..


Bermula dari bawah kaki seluar, cantumkan bahagian depan dan bahagian belakang seluar tu.. Apabila sampai pada bahagian poket, jahit bersebelahan dengan jahitan yang mula-mula tadi.. 


Jahit sehingga sampai apda paras mulut poket yang telah ditandakan tadi.. Kemudian, matikan jahitan..


Lepas tu, jahit pula pada bahagian mulut poket untuk bahagian atas.. Jahit sampai habis dan matikan jahitan..


Lepas tu buat macam ni.. Nombor 1 tu kain untuk bahagian belakang seluar, nombor dua untuk bahagian depan seluar dan nombor 3 tu poket..


Letakkan poket pada kain bahagian depan seluar iaitu nombor 2 tu... 


Lepas tu, jahit lurus ikut anak panah.. Ini adalah untuk melekatkan poket dengan kain seluar..


Kemudian, jahit pula pada bahagian bawah poket..


Dan beginilah rupanya poket sisi yang telah siap dijahit.. Jika nak kemas lagi, boleh la tindih mesin pada mulut poket tu.. Lepas tu boleh la cantumkan semua bahagian seluar tu macam biasa..



Inilah hasilnya seluar batik yang telah dijahit.. Cuma ia belum siap sepenuhnya lagi sebab bahagian pinggang tu belum dimasukkan getah..







Masa menjahit tu, ambil sehelai seluar berpoket untuk dijadikan panduan atau rujukan.. Jadi, takde la nanti terkial-kial nak mula dari mana.. Selamat mencuba..


Berapa ya harga upah jahit untuk semuar batik macam ni..? Seluar ni ada dua poket, kiri dan kanan.. Bab harga ni aku susah sikit nak up tapi aku tak nak la rugi.. Bukan senang nak jahit seluar ni walaupun ada orang kata senang je sebab jahit lurus je.. Penat weii menjahit ni.. Sakit pinggang duduk lama-lama...


p/s: Sekarang semua tiga helai seluar batik ni dah siap sepenuhnya dah.. Lega aku.. ahaha.. Alhamdulillah.. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »