Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, January 19, 2016

Homemade roti pau...

Assalamu'alaikum...

Homemade roti pau...


Aku baru sahaja selesai membuat roti pau ni.. Aku bagi nama resepi ni sebagai roti pau sebab aku gunakan resepi roti dan aku kukus jadikan ia sebagai pau.. Jadinya, aku takde la nak bersusah-payah pergi mencari tepung pau sebab aku balun semacam je gunakan tepung gandum.. Aku sekadar nak mencuba dan juga sekadar main masak-masak untuk hilangkan kebosanan.. hehh..


Ni resepi roti pau yang aku olah sendiri mengikut kesesuaian aku. Maknanya, ikut selesa aku la nak sukat bahan tu macam mana.. Aku suka sukatan yang senang untuk digunakan.. Aku letak inti karipap dalam roti pau aku ni.. Inti karipap tu yang aku frozen-kan tapi apabila nak guna, aku panaskan balik semula.. Biarkan sejuk dahulu baru boleh diisikan ke dalam roti pau tadi..




Bahan-bahan untuk roti pau aku ni adalah:

2 cawan tepung gandum - gunakan cawan sukatan - ayak
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh GR Superbake 
1 biji telur gred A
1 sudu makan + 1 sudu teh marjerin planta (20 gram)
**1 sudu teh yis mauripan
**3/4 cawan air suam
**1 sudu makan + 1 sudu teh gula (20 gram)


Cara nak buat roti pau:

1- Satukan bahan yang bertanda ** ke dalam bekas.. Kacau rata dan tutup.. Ketepikan dan tunggu sehingga yis mengembang atau berbuih.. 

2- Dalam bekas yang lain, satukan tepung gandum, GR Superbake dan garam..

3- Apabila yis dah kembang, tuangkan yis tadi ke dalam bekas tepung dan mulakan menguli..

4- Masukkan telur dan teruskan menguli..

5- Kemudian, masukkan pula planta dan sambung lagi menguli.. Adunan doh ini agak melekit.. Jangan risau, teruskan sahaja uli dan jika melekit di tangan, kaut la dengan sudu.. Lepas tu, sapukan tapak tangan dengan minyak masak dan uli lagi sehingga adunan betul-betul ringan atau orang panggil elastik.. Jangan tambah tepung sebab takut nanti doh keras..

6- Lepas tu, perap sehingga doh naik dua kali ganda.. (Maaf, gambar doh sebelum naik terlupa nak ambil..)





7- Apabila doh sudah naik, tumbuk doh untuk keluarkan angin.. Uli sekejap dan lepas tu terus je bahagikan doh kepada beberapa bahagian yang kecil..






8- Leperkan doh dan isikan inti karipap didalamnya.. Kemudian, tutup semula doh dan gelek perlahan dan letakkan atas kertas dan susun dalam pengukus.. Aku gunakan kertas bungkus nasi lemak tu.. Bahagian berkilat tu aku letakkan doh.. Dapat 12 biji roti pau.. (Aku tekan-tekan dengan jari je untuk leperkan doh tu..) 








9- Kemudian, perap sekali lagi doh tu dan tunggu doh tu naik sekali lagi..






10- Apabila doh dah naik, kukus sehingga roti pau ni masak.. (Aku tak panaskan dahulu pengukus.. Aku terus je kukus.. Aku bajet 30 minit tapi masa 15 minit pertama tu, aku tengok roti pau ni dah masak dah tapi aku kukus lagi 5 minit.. Tu yang roti pau tu mengecut sikit.. Aku rasa kukus dalam 15 minitpun dah okay dah..) 





Beginilah kejadiannya roti pau aku.. Rupanya tidak la secantik mana tapi rasa dan strukturnya boleh la.. Lembut dan gebu la jugak.. Lagipun baru masak, memang la sedap makan masa panas...







Doh roti pau aku ni aku takde la uli lama sangat.. Uli beria pun tak juga.. Aku sekadar hempas-hempas 20-30 kali dan uli macam nak basuh baju guna tangan... 



Walaupun roti pau ni kecut semacam je tapi rasanya alhamdulillah... Si Olen tu pun dok menjeling je.. Nak la tuuuu... hehe..


p/s: Aku ni kebosanan sebenarnya.. Nak baca novel tapi mood nak membaca tu dah semakin jatuh merudum.. Nak tengok tv, takde pula drama yang menarik waktu petang macam ni.. Tu yang aku masuk dapur main masak-masak tu...

1 Tukang Tembak:

At-Tarmizi said...

Uii...dah lah tengah lapar,baca pula post macam ni...adoii..makin tambah lapar jadinya =)

http://seronoknyermelukis.blogspot.my/

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »