Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, February 21, 2016

Ikan kembung bakar sempoi.

Assalamu'alaikum.

Ikan kembung bakar sempoi.

Malam ini, inilah lauk sebagai menu untuk makan malam kat rumah ni. Sangat-sangat sempoi tapi rasanya sangatlah sedap. Terasa manis isi ikan kembung tu walaupun ikan kembung ni saiz dia kecil sahaja.  


Bahan yang aku gunakan untuk ikan kembung bakar ni pun sangatlah mudah. 

**5 ekor ikan kembung saiz kecil
**Garam halus
**Serbuk kunyit
**Sos tiram
1 sudu makan marjerin planta - ratakan di dalam kuali non stick

Gaulkan ikan dengan semua bahan ** dan susunkan di dalam kuali non stick yang sudah diratakan dengan planta. 




Kemudian, tutup kuali tadi. Tutup aje la dengan apa-apapun asalkan boleh tutup Haha. Api kena gunakan api yang paling perlahan.




Lepas tu, terbalikkan ikan tadi perlahan-lahan dan tutup balik semula. Lepas tu, terbalikkan lagi sekali sampai kesan marjerin tu bersih.




Dah siap dah ikan kembung bakar stylo aku ni. Mudah je, kan? Dah la senang nak buat, sedap pulak tu. Ni kalau nak diikutkan, mau menambah-nambah nasi ni. Haha. Aku makan nasi dengan sekor ikan kembung bakar ni. Tak payah dah letak kicap. Makan macam tu je. Sedap. Sedap. Sedap. Kalah lauk yang harga ratus-ratus yang orang makan kat restoran seafood tu. Hihi.




p/s: Betul-betul sempoiiiiiiiiiiiiii.... Hehe. Apapun, alhamdulillah. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »