Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, February 27, 2016

Patut la panggil tak menyahut, rupa-rupanya dia ______!

Assalamu'alaikum.

Patut la panggil tak menyahut, rupa-rupanya dia ______!


Lewat petang semalam, elok je aku tengok dia kat luar tu. 




Mungkin dia sedang skodeng burung yang banyak berterbangan kat kawasan tu.




Akupun panggil-panggil la dia dari dalam bilik jahit aku ni. Terus dia bingkas bangun dan datang kat tepi tingkap.




Aku panggil lagi dan diapun pandang ke arah tingkap tu.




Ini kisah si Momok. Sebelum ni, ada kucing aku yang aku namakan Momok jugak tapi yang tu versi jantan. Dah mati dahpun Momok yang jantan tu. Huhu. Sedih. Sekarang, apabila ada kucing yang bentuk badan seakan Momok jantan tu, aku terus je bagi nama Momok. Rupanya Momok yang ini versi betina.


Pagi tadi, aku panggil-panggil nama si Momok ni tapi dia tak datang-datang. Aku dah mula cuak dah. Dalam hati berdoa, janganlah kau mati Mok. Sedih akibat kehilangan lima ekor kucing sekaligus tahun 2014 masih lagi bersisa. 


Aku yang sedang menyapu rumput yang baru lepas mesinpun rasa tak senang hati. Terus aku berhenti menyapu. Aku pergi tanya kat akak sebelah rumah, kot la dia ada ternampak kelibat si Momok ni. Akak tu suruh aku cari lagi sekali keliling rumah. Lepas tu dia kata kot la Momok tu beranak.


Aku ikut nasihat akak tu. Aku periksa bawah katil yang memang ada raga untuk kucing beranak tapi raga tu kosong je. Lepas tu, aku periksa bilik belakang, takde jugak si Momok ni. Hati dah semakin gelisah dah. Aku periksa pulak bilik tidur aku yang memang aku tak tidurpun dalam bilik tu. 


Apabila aku bukak je pintu bilik aku tu, terus aku disapa oleh suara si Momok! Terjerit aku sekejap. Ya Allah, Momok! Terus aku angkat dan dukung dia. Aku cakap kat mak aku yang Momok terkurung dalam bilik. Lepas tu, baru aku perasan bulu Momok macam baru lepas kering dari basah. Ingatkan dia kencing dalam bilik tu tapi takde pulak bau.





Lagi sekali, aku teringat kata-kata akak jiran tadi. Mungkin betul Momok dah beranak! Terus aku berlari lagi sekali masuk dalam bilik aku tadi. Aku selak-selak baju yang bergantungan pada tempat gantung baju tu. Nah, rupanya betul Momok dah beranak. Ada empat ekor anak dia. Kesiannya la hai beranak atas simen je.





Lepas tu, terus aku angkut anak-anak Momok tu masuk dalam raga dan letakkan kat bawah katil bilik belakang. Tapi si Momok ni macam tak nak je menyusukan anak-anak dia tu. Aku paksa jugak dia nyusukan. Geram punya pasal, aku marah dia! Akhirnya, aku angkut balik semula anak-anak dia masuk ke dalam bilik aku tempat dia beranak tu. Barulah dia senyap kat situ. Alahai.




p/s: Ini anak sulung si Momok. Mungkin dia belum reti lagi nak handle baby dia. Itu la, umur masih muda tapi dah menggatal. Kan tak pasal-pasal mendapat. Heh.

3 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Comelnya si Momok..tahniah dapat cucu...

miss eimanhikmah said...

comel nyeeeeeeeee...suka sgt kt kucing..

Azli Ali said...

lahai..come nya anak2 kucin tu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »