Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, February 3, 2016

Pelita minyak goreng ikan? Hah! Biar betul!

Assalamu'alaikum.

Pelita minyak goreng ikan? Hah! Biar betul!


Hah! Tak percaya ke? Betul la ni! 


Ahaha. Silalah percaya ya. Pelita ni dinyalakan dengan menggunakan lebihan minyak goreng ikan. Kadang-kadang campur sekali dengan lebihan minyak goreng ayam.





Memandangkan susah sangat nak jumpa minyak tanah, maka aku gunakanlah minyak lebihan menggoreng ikan atau ayam ni untuk hidupkan pelita ni. Sekurang-kurangnya takde la minyak tu terbuang macam tu je. Dia punya baupun takde la sekuat bau minyak tanah yang menusuk ke lubang hidung tu. Boleh la letakkan pelita tu kat area taman mini aku ni ha. 




Ada lagi dua buah pelita yang belum digunakan. Mungkin aku akan letakkan juga di taman mini aku ni. Nanti masa raya, boleh la anak-anak buah main bunga api tapi kena pantau la sebab kawasan taman mini ni sangat terhad. Biasanya dorang main bunga api kat jalan raya depan rumah je. Luas sikit kawasan kat situ tapi banyak kereta yang parking kat bahu jalan.




Selain dari menyalakan sumbu pelita, lebihan minyak goreng ikan ni boleh juga dijadikan sebagai ubat kurap untuk kucing terutama sekali telinga kucing. Lumurkan sahaja minyak tu dan biarkan kucing tu handle bahagian selebihnya. Pandai-pandai dia la kalau nak cantik. Hehe. Tapi nak lumurpun, berpada-padalah ya. Jangan pulak kucing tu nanti jadi macam orang minyak pulak. Kesian kat dia nanti tak selesa. 


Lebihan minyak goreng ikan ini juga boleh digunakan untuk membakar sampah. Cubalah. Aku dah cuba dah. 


p/s: Jangan buang lebihan minyak masak dalam sinki. Nanti sinki tersumbat dengan lemak tepu. 

1 Tukang Tembak:

kak eila said...

Slm perkenalan dari kak eila...

Mmg betul tang yg minyak grg ikan tu guna wat bakar sampah.. Sbb mak kak eila di kpg pun buat gitu gak..

Cuma tk terpikir plak nk guna utk pelita..
Haa lepas mommy2 semua simpan tau minyak msk yg dah dgunakan utk msk tu..

*simpan sampai puasa.. Biasa kpg2 ada guna pelitakn waktu nk raya..... Haa kn jimat

....
Meh le sggah blog kak eila
byummufayyadh.blogspot

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »