Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, June 8, 2016

Cara nak buat cuff untuk blouse, jubah atau baju kurung.

Assalamu'alaikum.

Cara nak buat cuff untuk blouse, jubah atau baju kurung.


Dah lama sangat rasanya aku tak buat entri berkaitan tutorial jahitan kat blog aku ni, kan? Jadi, kali ni aku nak kongsikan cara aku buat cuff untuk blouse, jubah ataupun untuk baju kurung. Aku sebenarnya tak suka cuff jenis bergetah tu sebab nanti aku rasa rimas. Cuff jenis macam tu senang sikit nak buat jika nak dibandingkan dengan cuff yang aku buat ni. 


Cuff yang aku buat ni jenis yang bertindih jika dibutangkan. Jadinya, kena ukur keliling pergelangan tangan. Masukkan satu jari ke dalam pita pengukur, lepas tu baru ambil ukuran keliling pergelangan tangan tu. Kemudian tambahkan dua inci untuk butang dan lubang butang yang akan bertindih nanti. Contohnya, ukuran keliling pergelangan tangan aku adalah 7 inci dan kertas gam yang aku kena potong adalah 9 inci.


Macam biasa, rujuk pada gambar yang aku sediakan dan gambar yang ada memang sangat banyak. Bertabah la ya jika line internet korang terlampau lemau. 


Gunakan pembaris lurus ni untuk dapatkan lebar cuff. Lebar pembaris ni 1 1/4 inci. Panjang cuff adalah 9 inci. Jadi, potong je 9 inci. Gunakan aje lebihan kertas gam yang ada. Boleh je sambung-sambung kertas gam tu jika ukuran tak mencukupi. Ni guna kertas gam yang paling nipis.
v



 Letakkan kertas gam tadi atas lebihan kain dengan mengikut ira kain iaitu ira memanjang.



^
Lipat dua kain tadi. Penitikan dan potong. Kalau kain tak cukup lebar untuk lipat dua, boleh je gunakan dua bahagian kain yang dah siap berpotong. Basi jahitan adalah 1/2 inci.
v



 ^
Gosok bagi kemas dan jahit kiri, kanan dan atas. Jangan jahit bahagian yang bawah tu sebab yang itu nanti kita nak sambungkan pada hujung lengan baju.
v



 ^
Gunting bahagian sudut tu supaya nanti bahagian tu tak tebal. Lepas tu, racik atau snip bahagian atas jahitan tadi.
v



 Jolok perlahan-lahan kat sudut tu dari dalam supaya sudut tu jadi bersegi.



 ^
Kena rajin menggosok. Mula-mula gosok bahagian muncung ni dulu. Lepas tu, gosok bahagian luar pulak. Maknanya, setiap yang berjahit, perlu digosok.
v



Gosok lagi bagi kemas.



 Buat lipatan atau kedutan pada hujung lengan baju mengikut panjang saiz cuff. Macam aku punya ni 9 inci. Ikut la nak ejas macam mana dia punya lebar lipatan/kedutan tu asalkan tidak kurang atau lebih dari panjang cuff. 



 Kemudian, jahit perlahan-lahan.



 Penitikan bahagian yang takde kertas gam dengan hujung lengan baju.



 ^
Jahitkan cuff bermula dari tepi. Jahit bahagian cuff yang takde kertas gam tu dulu.
v



 Beginilah rupa cuff yang sudah dijahit pada hujung lengan baju. Pastikan bahagian yang ada kertas gam tu berada di luar.



 Sebelum teruskan menjahit, ukur dulu bahagian kiri dan kanan cuff supaya sama lebar.



 Penitikan cuff.



 Sambil jahit, sambil kemaskan dengan tolak-tolak kain bahagian dalam tu dengan gunting kecil supaya lebar cuff sekata.



 ^
Dah siap dah cuff-nya. Takde la cantik/kemas sangat cuff yang aku jahit ni. Korang boleh buat lagi cantik dari ini. Nanti, boleh la buat lubang butang dan jahit butang. Jarak untuk letak butang anggaran 1/2 inci dari tepi. Begitu jugak dengan jarak untuk jahit lubang butang. Manakala panjang untuk lubang butang tu anggaran satu inci, bergantung pada saiz butang yang kita akan gunakan nanti.
v



p/s: Selamat mencuba dan semoga berjaya!

1 Tukang Tembak:

Angah said...

amboi..meow tu..takut terjahit pulak tangan dia

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »