Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, September 16, 2016

Buat apa yang kita suka.

Assalamu'alaikum.

Buat apa yang kita suka.


Ada ketikanya, kita tak tau nak buat apa tatkala dilanda kebosanan. Namun begitu, kita masih boleh cuba cari jalan untuk mengurangkan tahap kebosanan kita itu. Terpulanglah pada kita nak buat apa tapi janganlah sampai memudaratkan diri sendiri atau mengganggu ketenteraman pihak lain.


Macam aku semalam. Memang bosan sungguh! Nak tengok tv, takde mood. Nak baca novel, mood jatuh merudum. Nak menjahit, kaki belum berapa kuat. Nak makan je, ehh, kang makin menjadi-jadi pulak badan ni. Haha. 


Sudahnya, akupun berkebun la sekejap. Dapat juga keluarkan peluh. Dapat juga gunakan masa dengan sewajarnya. Badanpun jadi segar. Alhamdulillah.






Pokok kuini ni dah lama aku semai dalam botol minyak masak tu. Disebabkan aku nak kemas kawasan sini, maka akupun ubah la pokok kuini tu dan masukkan ke dalam polybag. Kebetulan, tanah hitam masih ada lagi satu guni. Lepas tu, aku kepung anak-anak pokok cili padi aku tu dengan bata yang ada. Takde la nanti tanah kat pangkal pokok cili tu dikais dek ayam.






Okay. Dah siap dah berkebun sampai kukupun jadi hitam. Takpe la kuku hitampun. Nanti boleh cuci bagi bersih. Asalkan hati jangan hitam, dah la. Takut woo kalau hati jadi hitam ni. Na'uzubillah! 


Dan, aku juga buat header baru untuk blog aku. Dah lama jugak aku tak buat kerja-kerja mengedit header ni. Tak tau kenapa tiba-tiba jadi rajin pulak. Haha. Aku gunakan khidmat percuma dari Photoscape.  Ni header terkini. Kalau aku rajin, aku buat lagi header yang baru. Hehe.





p/s: Marilah kita hiburkan hati dan jiwa kita dengan aktiviti yang sihat. 

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Rajinnya bercucuk tanam :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »