Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, September 9, 2016

Kemas kini apa yang patut. Heh.

Assalamu'alaikum.

Kemas kini apa yang patut. Heh.


Dah agak lama kawasan ni terbiar. Mujurlah tak jadi hutan belantara. Hehe. Memandangkan aku dah boleh buat kerja sikit-sikit, maka akupun ambil keputusan untuk kemas kini apa yang patut kat tempat ni. Jika lama dibiarkan tak berkemas, takut pulak nanti jari sarang si panjang tu. Ngeri weii.. 


Tempat ni tanah dia lembut dan peroi sebab mak aku tambak dengan tanah hitam. Jadinya, jika nak cangkul ataupun cabut rumput yang tumbuh, takde la susah nak buat. Tambahan sekarang ni hari asyik hujan je, lagi la mudah nak buat kerja. Cuaca pula mendung dan anginpun sepoi-sepoi bahasa je. Aman dan tenang rasa jiwa. Alhamdulillah.


Dah, meh la tengok gambar yang ada ni. Akukan memang suka kongsi gambar pokok dan gambar kucing kat blog aku ni. Nak kongsi gambaq sendiri, malu aihh. Ceq bukan artis naaa.. Heh.




 Dekat perdu pokok rambutanpun pokok cili ni tumbuh jugak.


 ^

Ni pokok cili kering. Hari tu aku longgokkan biji cili kering tu kat sini. Banyak yang bercambah tapi masa tu aku tak sihat, maka banyak juga yang mati kering. Mana yang hidup ni aku ubah masuk dalam pasu lain dan masuk dalam polybag.

v

Pokok cili padi ni pun tumbuh. Alih-alih aku tengok pokok dia dah besar dah kat dalam pasu ni. Akupun bela je la. Rezeki jangan dibiarkan berlalu begitu saja, kan? Hehe.


 Tengok. Banyakkan anak pokok cili padi yang tumbuh kat atas tanah tu? Ada yang dah gemuk dah. Alhamdulillah. Biarkan je kat situ. Tak payah ubah-ubah. Kang kalau ubah, takut dia merajuk pulak. Haha.


 Ini pokok pisang hiasan. Bukan pokok pisang yang boleh makan tu. Saja la aku tanam untuk redupkan kawasan rumah orkid aku tu.


 Ni la satu-satunya pokok kari yang ada kat rumah aku ni. Lama dah aku tanam tapi batang dia alahai, kurus kedengking. Hehe. Takpe la haiih. Asalkan daun dia ada, dah memadai dah. Tak payah nak pergi beli kat pasar.




Okay, dah siap kemas dan tajak rumput dah. Tapi belum siap angkut lagi rumput dan segala sampah tu. Ingat nak biar kering dulu sebab senang nak bakar. 



 Haaa.. Lepas tajak rumput, barulah nampak jelas anak-anak pokok cili tu. 




Kebanyakannya pokok cili je dan banyak pokok cili padi yang tumbuh kat atas tanah tu sebab ada buah cili yang dah masak tu aku tak petik. Maka, apabila buah cili tu gugur ke tanah, ikut suka dia la nak tumbuh ke, apa ke. Kalau tumbuh, alhamdulillah, aku biarkan je kat situ. Tak payah dah nak ubah-ubah masuk dalam pasu ke atau tanam tempat lain. Rezeki juga tu, kan?


Dan ini adalah antara penonton yang sibuk je jadi tukang tengok dan tukang kacau apa yang aku buat. Bukannya nak tolong. Haha.




Tips nak bagi pokok cili hidup lama.

-> Jika nampak akar pokok cili tu dah terkeluar atas tanah, hendaklah ambil tanah lain dan tutup akar tu. Ataupun, boleh juga tutup akar tu dengan sabut ataupun rumput mesin yang dah kering. Nak tutup dengan daun serai yang dah dipotong-potongpun boleh. Yang penting, akar pokok cili tu tidak terdedah kepada cahaya matahari yang terik.


p/s: Alhamdulillah. Syukur selalu.

2 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Pokok cili ni kan..ada sepokok pun jadilah..kalau hidup subur memang boleh sara dah org kata...

Cik Azz said...

Normala Saad:

Betul tu. Ni pun sampai tak termakan dah cili tu. Petik dan simpan dalam peti sejuk sampai dia jadi kering. Keringpun boleh digunakan. Jimat. Hehe.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »