Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, December 12, 2016

Alhamdulillah. Sukanya hati kita. :)

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah. Sukanya hati kita. :)


Bahagia itu bukan dilihat dari apa yang kita ada tetapi sikap kita terhadap apa yang kita ada. Jangan dengki. Kadang-kadang kita tak dapat satu benda tapi Allah bagi kita rezeki yang lain. Alhamdulillah.


Ni gambar bunga orkid yang diambil dua hari lepas. Mulanya saja la aku pi melawat kawasan sini. Alih-alih terbau wangi semerbak je. Ingatkan pokok anggerik hutan yang berbunga tapi takde pulak nampak bunga dia. Rupanya pokok orkid ni yang berbunga. Dua-dua pasu pulak tu keluar bunga dia. Rasanya dah dekat setahun atau setahun lebih pokok orkid ni tak berbunga. Kali ni elok pulak dia keluar bunga tanpa aku sedar masa bila tangkai bunga tu keluar. Alhamdulillah. Rezeki aku la ni, kan? Sukanya hati kita. Haha.






Sebenarnya aku takde la jaga sangat pokok-pokok orkid aku ni. Sebabnya, aku dah macam-macam letak baja tapi dorang malu nak keluarkan bunga. Sudahnya, aku biarkan aje dorang. Ikut suka dorang la masa bila dorang nak keluarkan bunga dorang tu. Aku dah malas dah nak paksa. Haha.




Bunga orkid yang ini tak tahan lama lebih-lebih lagi jika kena timpa dek air hujan, cepat je bunga dia berubah warna dan layu. Sebab tu la jika dia dah keluarkan bunga, cepat-cepat pergi hidu dan ambil bau wangi bunga dia tu. Ambil aura positif gitu. Hahaha.






Tak perlu nak beli barang branded yang mahal-mahal untuk ceriakan hati. Dapat tengok pokok orkid keluarkan bunga dia ni pun dah buatkan hati aku suka yang amat sangat. Haha. Satu terapi jiwa dan minda yang tiada ternilai harganya. Syukur alhamdulillah. 


p/s: Berhentilah menyebut nasib baik. Takde faedahpun sebut ayat macam tu. Gantikan ayat nasib baik tu dengan Alhamdulillah. Pahalapun dapat.

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Cantiknya orkid tu berjuntai begitu :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »