Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, December 15, 2016

Sup fucuk bersama kentang dan suhun.

Assalamu'alaikum.

Sup fucuk bersama kentang dan dan suhun.


Ini cerita beberapa hari lepas. Tak ingat dah hari apa masak sup fucuk ni. Hehe. Dah, jom tengok bahan yang aku gunakan dan cara aku masak sup fucuk ni. Lain orang, lain cara masaknya, kan? Jadinya, tak payah nak buat muka pelik sangat aihh tengok cara masakan orang lain. Heh.


 ^
Bahan yang diperlukan dan fucuk serta suhun yang direndam. Abaikan besen aku yang dah herot-berot tu. Ada aku kisah? Hahaha.
v


 ^
Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih, cili merah, ikan bilis dan rempah sup. Aku kurangkan sikit kulit kayu manis dan bunga lawang. Kacau sebati.
v


 ^
Tunggu sehingga bahan tadi layu dan berbau harum. Lepas tu, boleh la masukkan kentang. Kacau sebati.
v


 Dengan menggunakan api yang kecil, tutup sekejap periuk tadi. Tujuannya supaya kentang tu cepat sikit lembut. Kentang ni ada jenis yang lambat nak empuk.


 ^
Lepas tu, masukkan air ikut sukatan yang kita kehendaki. Kacau rata.
v


 ^
Apabila kuah sup dah mendidih, masukkan pula fucuk dan suhun yang telah direndam tadi. Kacau sebati.
v


Apabila kentang dah mula empuk, boleh la masukkan sedikit garam kasar. Nak letak serbuk lada hitampun boleh juga. Rasa dulu sebelum tutup api. Dah siap!


Memang dah lama sangat aku tak makan fucuk ni. Apabila sesekali buat, dia punya kesedapan tu, perghh...! Hahaha.


Fucuk ni kena rendam lama supaya dia jadi lembut dan tidak liat. Jika rendam sekejap, kena masak lama sikit la. Kalau tidak, nanti kita kunyah dia macam kunyah getah pulak. Melantun-lantun. Haha.


p/s: Menu yang sangat ringkas dan mudah untuk dibuat. Jika ada alasan lagi seperti malas nak masak, tak tau la nak cakap tahap kemalasan tu macam mana.

2 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Tiba-tiba rasa teringin. Dah lama dah tak makan lauk ni :)

suka suka said...

Lauk saya ni kalau malas masak.. tak tumis.. rebus je semua bahan

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »