Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, March 15, 2017

Kali pertama buat kuih seri muka.

Assalamu'alaikum.

Kali pertama buat kuih seri muka. 

Ini merupakan kali pertama aku buat kuih seri muka ni. Setelah bertahun-tahun teringin nak cuba buat sendiri, baru kali ini ia berhasil. Itupun setelah aku tengok gambar kuih seri muka seorang kawan yang beliau kongsi di facebook. Selama ini ramai je kawan yang berkongsi gambar dan resepi kuih seri muka tapi takde la pulak aku teruja nak membuatnya. Mungkin sebab bukan dorang yang buat sendiri, maka rasa teruja nak buat tu tak ada. Hehe. Mungkin jugak sebab hari tu aku puasa ganti,maka semangat dia lain sikit. Agaknya la. Haha. 


Jom tengok gambar step by step aku buat kuih seri muka ni. Gambarnya sangat banyak. Harap bersabar la ya. Hehe.



Aku gunakan beras pulut cap angsa emas ni. Rendam lebih kurang 1-2 jam. Nak rendam sekejappun boleh tapi ambil masa sikit la untuk mengukus nanti.


Lepas tu, cuci bersih dan toskan. Tuangkan ke dalam loyang. Ketepikan sekejap.


Sementara tu, kita sediakan santan untuk dimasukkan ke dalam beras pulut tadi. Aku kisar je kelapa ni. Haha.


^
Tapis dan sukat dengan cawan mengikut sukatan yang dikehendaki.
v

Gunakan 2 cawan santan dan tuangkan ke dalam loyang berisi pulut tadi. Masukkan 1/2 sudu teh garam dan kacau rata. 
v

Kukus pulut lebih kurang 30 minit atau sehingga pulut masak. 15 minit pertama tu, buka pengukus dan kacau pulut supaya santan dan pulut masak sekata.


Selepas pulut masak, tekan padat-padat pulut dalam loyang tadi. Gunakan apa saja untuk menekan sebab pulut tu masih panas. Ketepikan sekejap sebab kita nak buat lapisan untuk bahagian atas pula.





^
Kisar lima helai daun pandan dengan satu cawan air. Tapiskan dan kemudian curahkan air pandan tadi ke dalam kelapa parut untuk dikisar sekali lagi. Tambah lagi satu cawan air ke dalam pengisar sebab kita perlukan dua cawan santan yang ada air pandan. Kisar, tapiskan dan masukkan ke dalam bekas.
v



Masukkan gula ke dalam bekas yang berisi air pandan dan santan tadi.


Masukkan 5 sudu makan penuh tepung gandum.


Masukkan pula 2 sudu makan penuh tepung jagung.


Masukkan sebiji telur. 


Masukkan 1/2 sudu teh garam halus.


Kacau rata adunan supaya tidak bergentel. Ataupun boleh je kisar sekejap dan tapiskan ke dalam periuk.


Kacau tanpa henti di atas api yang sederhana besar. Kacau sehingga adunan sedikit pekat. Jangan kacau sampai pekat betul-betul.


Kemudian, tuangkan perlahan-lahan ke dalam loyang yang berisi pulut yang sudah diratakan tadi. Dan kukus selama lebih kurang 30-40 minit.




^
Beginilah rupanya kuih seri muka aku. Gambar yang atas ni aku potong sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk. Nampak lembik lagi bahagian atas tu. Gambar bawah pula aku potong selepas aku keluarkan dari peti sejuk. 
v


Dan ini pula merupakan kuih seri muka kali kedua yang aku buat. Kali ni aku letakkan sedikit pandan paste untuk menaikkan warna hijau seri muka ni. Buat kali kedua ni takde la teragak-agak dah sebab dah ada pengalaman masa buat kali pertama hari tu. Loyang tu aku lapik plastik. Masa kali pertama buat hari tu aku tak  lapikpun loyang tu dengan plastik. Jadinya, agak susah sikit la nak bawa keluar dari loyang.



Alhamdulillah, elok la sikit kejadian kuih seri muka aku ni jika nak dibandingkan dengan yang pertama kali buat tu.


Inilah dia resepi kuih seri muka yang kawan facebook aku tu kongsikan. Terima kasih pada empunya resepi dan terima kasih jugak pada yang berkongsi resepi.




Selamat mencuba untuk yang berani mencuba. Jika aku boleh buat kuih seri muka ni, kenapa korang tak boleh buat? Kan?


p/s: Yakin boleh! Haha

1 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Lebih kurang samo ngan akak nyo resepi.tapi akak guno liyang 4 segi 12x12 jadi resepi e 600gm beras pulut..1.2kg santan..110gm tepung gandum 110gm tepung jagung..bi ateh e lembut..kalau nak kogheh sikit jadi an 120gn topung tu

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »