Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, March 2, 2017

Berebut rezeki dengan tupai.

Assalamu'alaikum.

Berebut rezeki dengan tupai.


Iya, rezeki itu wajar dikongsi kerana rezeki itu Allah yang beri. Makanya, janganlah kedekut sangat untuk berkongsi rezeki. 


Dan ini adalah rezeki untuk sang tupai. Jadi rezeki mereka sebab tuan punya buah leka dan terlupa. Padan muka! Kan dah tak merasa buah durian belanda tu. Hahaha. Habis sekali dua buah dorang kokak. Sedih la jugak. Hehe.





Disebabkan takut kecewa lagi sekali, maka akupun petik la buah durian belanda ni walaupun buah dia belum cukup matang. Takpe la. Nak tunggu dia matang, takut nanti kena kokak dek tupai lagi. Berapa kali mahu kecewa daaa... Sakit woo kecewa ni. Hehe.




Aku bungkus buah durian belanda tadi dengan surat khabar dan aku peram dalam bekas beras ni. Aku tak tau la samada relevan atau tidak peram dalam tong beras ni tapi masa zaman kanak-kanak dulu, aku selalu tolong Omak peram buah ciku atau buah mangga epal dalam tong beras. Kitorang timbuskan buah-buah tu dengan beras. Selamat takde orang jumpa kecuali siapa yang rajin masak nasi. Hahahaha.




Kat atas pokok, masih ada lagi beberapa biji buah durian belanda ni. Harapnya tupai baik hati dan tinggalkan untuk kami. Banyak lagi buah lain yang korang boleh makan tupai ooiii... Janganlah makan buah durian belanda ni. Korang tak rasa masam ke? Kang sakit perut kang, siapa nak tolong? Hehe.





p/s: Jangan bersungut atau marah-marah apabila tupai makan buah yang kita tanam. Anggap aje la itu bukan rezeki kita. Kalau kita marah sekalipun, buah yang dah kena makan dek tupai tu bukannya boleh jadi seperti asal, kan?

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Meriahnya durian belanda tu berbuah.

Arwah abah saya pun suka peram buah dalam beras. Lepas tu dia lupa. Jadi rezeki orang yang masak nasilah :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »