Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, March 12, 2017

Eksperimen: Sawi dan baja AB.

Assalamu'alaikum.

Eksperimen: Sawi dan baja AB.


Aku buat eksperimen lagi berkaitan dengan sawi dan baja AB. Ni la kerja aku sekarang ni. Habis segala jenis botol kat rumah ni aku kerjakan. Botol plastik ke, botol kaca ke, semuanya aku balun semacam je. Haha.


Kali ni aku gunakan pula tin susu Ensure Omak aku tu. Hari tu kan ada yang kata tak elok tanam sayur gunakan tin sebab tin tu nanti akan berkarat. Makanya, kali ni aku lapikkan tin tu dengan plastik. Kalau ada plastik yang tebal sikit lagi bagus tapi aku takde plastik tebal tu. Jadi, aku gunakan plastik tu dua lapis.


Jom tengok gambar!


 Masukkan dua lapis plastik ke dalam tin.


 Potong penutup plastik tin mengikut saiz bekas yang berisi pokok sawi. Kita perlukan dua penutup untuk satu tin. Satu penutup untuk atas dan satu penutup untuk letak kat bawah. Potong cuma satu penutup sahaja.


 Lapikkan bawah tin dengan penutup supaya tin tu tidak berkarat jika kita letakkan di atas tembok.


 ^
Tutupkan tin dengan penutup yang sudah dipotong. Dan tuangkan baja AB ke dalam tin tadi. Sukatan baja AB adalah 5ml baja A dan 5ml baja B dicampurkan dengan 1.5L air. Goncang atau kacau dan barulah masukkan ke dalam tin.
v


 ^
Dan bolehlah masukkan bekas berisi pokok sawi ke dalam penutup yang berlubang tadi.
v


Sebelum tu, aku alihkan pokok sawi yang dalam botol air mineral tu ke dalam botol yang lebih elok. Aku gunakan botol syampoo badan ni, botol horlicks dan juga botol lady's choice.













Sejak tanam sawi ni, aku tak beli dah sawi kat pasar. Ada la dalam dua bulan tak beli sawi dan kangkung. Dapat jugak aku bagi sikit sawi ni kat jiran.


p/s: Saja suka-suka mengisi masa yang ada. Daripada berangan dan termenung tak buat apa, baiklah aku tanam sayur.

3 Tukang Tembak:

Seorang Syed said...

Menariknya! Teringin nak buat eksprimen macamni tapi tak tahu haha. Sedara saya ada cuba tanam pokok avocado dalam botol. Elok je naik daunnya semua. Kagum rasa.

Hayati Ghazali said...

tanam sendiri mcm ni dan tentu bebas dari racun serangga dari yang dibeli dipasar

Angah said...

sawi tu dah boleh petik dah tu, buat goreng pon sodap

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »