Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, March 14, 2017

Percubaan menanam rock melon.

Assalamu'alaikum.

Percubaan menanam rock melon.

Rock melon ni projek suka-suka je. Saja la nak luangkan masa dan gunakan sebaiknya ruang yang ada kat rumah ni. 


Sebelum ni main campak je biji benih rock melon tu ke dalam pasu. Tak sangka pulak benih tu hidup. Banyak benih yang hidup tapi sebab masa tu aku jenis tak kisah, buat tak endah je, banyaklah anak pokok rock melon tu mati macam tu je. Cuma sepokok kat bawah ni je yang hidup. Bunga dia banyak tapi hanya sebuah aje yang lekat. Yang lain tu gugur macam tu je. 




Sayangnya, buah rock melon yang sebiji tu habis kena serang dek ulat hijau. Daun rock melon tu pun macam tu jugak. Habis kering. Ingatkan nak la tunggu buah ni besar tapi tak dapat la nak tunggu sebab buah tu dah mula berlubang-lubang dikerjakan dek ulat tadi.


^
Kecil je buah rock melon aku ni. Haha.
v



Beginilah rupanya isi dalam rock melon tu. Biarpun kecil, tapi dah masak dah. Rasa dia sama macam rock melon yang dibeli tapi yang ni lagi manis.




Biji rock melon yang ini pun aku campak jugak dalam pasu besar. Ingatkan tak tumbuh sebab tengok gaya biji tu macam muda lagi. Rupanya, banyak anak pokok rock melon yang bercambah. Akupun apa lagi, terus la ubah masukkan dalam pasu. Aku cucuk lidi satay terpakai kat dalam pasu rock melon tu. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kucing membuang kat dalam pasu tu. Kalau tak buat macam ni, memang selamat la pokok rock melon aku tu dorang berakkan. 


Gambar ni bertarikh 22/2/2017. 


Sekarang ni pokok rock melon aku dah mula membesar. Dah mula keluar sulur nak memanjat. Bungapun dah keluar dah. Dari tiga pasu, sekarang dah jadi enam pasu. Mungkin akan tambah lagi sebab masih ada banyak lagi anak pokok rock melon ni yang aku belum ubah masuk dalam pasu. 



 ^
Tengah berkira-kira sama ada nak buat pancang ataupun nak biarkan aje dia memanjat kat tembok berpagar tu. Pagar tu aku punya, bukan jiran punya. Heh.
v


Harap-harap pokok rock melon aku yang kat kawasan sini hidup sihat dan tidak kena serangan ulat. Pokok rock melon kali ni aku jaga dan letak baja. Takde la macam pokok yang mula-mula hari tu aku biarkan macam tu je. 


Aku takde asas cara menanam rock melon ni. Aku belasah je tanam macam aku tanam pokok lain. Haha.


p/s: Makin tak sabar pulak rasanya. Teruja nak tengok buah dia. Haha.

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Azz..rockmelon kono pendebungaan berbantu baru jadi buah..ulek memang suko tu sobab orang tnm dlm rumah kalis serangga.

Normala Saad said...

Tahniah menjadi juga rockmelon walaupun kecil. Teringat tembikai & labu pimpong saya dulu...hehehe..

shahdiana said...

BARU TAHU TUJUAN LETAK LIDI TU..SUPAYA TAK KENA BERAK NGAN KUCEN EHH...TQ SHARE TIPS

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »