Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, March 6, 2017

VIDEO: Mini kebun aku di rumah.

Assalamu'alaikum.

VIDEO: Mini kebun aku di rumah.


Ni la dia mini kebun aku. Ni yang sebelah sini yang dekat dengan dapur. Kat sebelah sana dan kat depan ada lagi pokok lain pulak. Guna aje la mana-mana ruang yang ada. Sementara badan tak sakit ni, buat aje la apa yang patut. Pastinya buatlah perkara yang memberi manfa'at kepada diri kita. Jangan pulak masa badan sihat, kita buat perkara yang merosakkan tubuh badan. Buat rugi diri sendiri je. Kan?



Hari ni aku petik sawi kerinting ni. Satu pokok je yang elok. Lain-lain tu habis tak hidup. Ada la lima enam pokok yang baru keluar daun. Buat ulam je la sawi kerinting ni. Ontah apo ghaso ehh, denpun tak tau sobab tak ponah makan sawi kerinting ni.






Hari ni jugak aku buat lagi projek mini nutripot ni. Kali ni pesen lain pulak. Haha. Saja la nak mencuba. Aku ni kan jenis suka try and error. Heh. 


 Tandakan dengan marker pen bahagian yang hendak dipotong nanti. Masa memotong/gunting botol tu, kena lebihkan sikit la. Biar besar sikit supaya bahagian bawah cawan plastik tu boleh masuk. Jangan buat lubang besar sangat nanti cawan plastik tu bolos!


 Isikan tanah dan anak pokok sawi ke dalam cawan plastik dan siram macam biasa. Lepas dah masukkan ke dalam bekas air baja nanti, tak payah siram dah.


^
Ni la dia baja AB yang sedang galak diperkatakan. Satu botol tu harga dia RM5. Sepasang AB harga dia RM10. Kena guna dua-dua jenis baja. Sukatan dia 5ml untuk setiap jenis baja dan dicampurkan dengan 1.5L air. 
v



 ^
Curahkan air baja AB tadi ke dalam botol mineral yang telah ditebuk tadi. Letakkan cawan plastik yang berisi anak pokok sawi tadi ke dalam lubang yang dibuat. Disebabkan botol ni tak rata, kenalah sendalkan dia kat pasu supaya dia tak senget.
v


Sepatutnya lagi elok jika gunakan botol minyak masak terpakai yang 5kg tu sebab botol tu besar dan boleh dibaringkan. Tapi disebabkan aku takde lagi stok botol minyak masak tu, aku guna aje la dulu bolot air mineral 1.5L ni. Katanya nak buat try and error. Guna aje la apa yang ada, kan?


Daripada apa yang aku tahu dan apa yang tuan punya nurseri bagitahu, baja AB ni sebenarnya sesuai untuk pokok yang berbuah macam pokok cili besar dan pokok terung. Tapi sebab ramai yang gunakan untuk sayur berdaun macam sawi ni, akupun nak jugak la mencuba. 


p/s: Tak cuba, tak tau. Kan?

4 Tukang Tembak:

mummy_ayu said...

wah..bagusnya.. rajin!!

Farrah MF said...

Wahhhhh! Kagumlah dengan akak. Tabik spring sikit! Bestnya dapat berkebun begini :)

alia farhan Said said...

Bgusnya diaa...kagum

shahdiana said...

KAT MANA NAK BELI BAJA NI KAK AZZ

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »