Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, May 14, 2017

Tingginya la haihh..! Benih dari mana ni?

Assalamu'alaikum.

Tingginya la haihh..! Benih dari mana ni?



Ni merupakan salah satu pokok bendi yang aku tanam kat mini kebun aku ni. Pokoknya dah tinggi melebihi tinggi aku dah. Rasanya dah hampir enam kaki dia punya tinggi. Masalahnya, sampai sekarang pokok bendi ni masih belum ada buah lagi. 




Nak kata terlindung dari cahaya matahari, pokok bendi ni elok je dok kat tengah-tengah mini kebun aku ni. Kiranya dapat seratus peratus cahaya matahari la.




Akupun tak tau kenapa pokok bendi yang aku tanam dalam polybag ni payah sangat nak berbuah. Entah benih sesat dari mana agaknya. Tapi tengok kat pucuk atas tu, macam dah nak keluar bunga dah. Harapnya bunga tu nanti lekat la jadi buah. Jenuh dah ni aku tunggu buah bendi ni keluar. 



Ni bunga ke, buah? Macam nak jadi buah terus je ni. 


Apa yang peliknya, pokok bendi yang aku tanam di bawah pokok rambutan ni, elok pulak berbuah walaupun pokoknya masih lagi rendah dan tidak mendapat cahaya matahari sepenuhnya. Dah tiga kali jugak la aku ambil buah dia. Tapi sepokok tu ambil sebuah je la sebab bendi ni keluar tak sama waktu.




Baru je petik buah bendi yang ini. Sebijipun jadi la. Haha.


Apapun, alhamdulillah. Hidup jugak pokok bendi aku ni. Bendi ni payah nak hidup. Punya la banyak benih yang aku semai, ini aje yang hidup dan besar dengan sihat. 


p/s: Takpe, sabar je la menunggu buah bendi dari pokok tinggi melangit tu keluar. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »