Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, July 29, 2017

Bukan rezeki aku.

Assalamu'alaikum.

Bukan rezeki aku.



Ini merupakan pokok betik yang pertama aku semai dan tanam.
Mujurlah dia pokok betik betina. Haha. Tak sabar nak merasa buah sulung tu masak. 




Gambar pada 12 April 2017.


Buah betik asalnya pemberian jiran. Buahnya memang takde biji. Tapi dah namanya rezeki, masa jiran tu bagi buah betik tu, lepas tu aku belah, tengok ada beberapa biji benih di dalamnya. Rasanya tak sampaipun 6 biji. Terus la aku semai.




Gambar pada 12 Julai 2017.


Yang cambah empat pokok, dua mati lepas tu dan satu lagi pokok jantan. Dah keluar bunga dahpun yang jantan tu. Ada kat sebelah pokok betik yang ini. Tapi sekarang pokok betik jantan tu aku dah tebang dah.


Aku ingatkan dapat la aku merasa buah sulung pokok betik aku ni. Namun apakan daya, jika sudah tertulis ia bukan rezeki aku, memang tak boleh nak kata apa dah la. 


Gambar yang diambil tengah hari tadi.


Akupun tak tau kenapa pokok betik aku jadi macam ni. Tiba-tiba je daun dia layu dan kuning. Nak kata kena serang dek anai-anai, takde pulak nampak sarang anai-anai tu. Batang pokok betik tu pun elok je takde kena serang dek serangga ke, apa ke. Entah la. Pelik jugak ni. Sedih dan ralatpun ya jugak. Haha.


p/s: Buat masa ni, aku biarkan aje dulu pokok betik tu kat situ. 

1 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

kat tempat saya inilah yang selalu terjadi kat pokok betik. Tak tahu punca penyakitnya. Ada jiran tanam, keluar buah dah besar2 hampir matang tapi pokok mula menguning kemudian terus mati.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »