Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, August 24, 2017

Cara mudah nak alihkan barang berat.

Assalamu'alaikum.

Cara mudah nak alihkan barang berat.


Aku tak tau nak letak apa untuk tajuk entri aku kali ni. Makanya, aku letak aje tajuk macam kat atas tu. Jika tajuk tu tak kena dengan isi dalam entri, aku minta maaf la ya. Heh.


Cara aku ni mudah je. Aku hanya gunakan penutup mister potato ni. Hah! Tak percaya? Percayalah. Haha.




Kisahnya begini. Malam tadi, aku nak ubah susun atur barang kat dalam bilik jahit aku ni. Aku nak alih la kedudukan mesin jahit tepi aku ni. Masalahnya, mesin ni berat ya amat. Memang boleh tarik sebab tapak kaki tu ada macam getah yang melekat tapi susah nak bergerak sebab berat. Jenuh weii nak tarik. Nak angkat berduapun berat. Nak tolak memang tak boleh sebab dia tak akan bergerak. Masa dok terhegeh-hegeh tarik mesin ni la aku terpandangkan bekas kosong mister potato ni. Terus aku dapat idea untuk letakkan penutup tu di bawah tapak kaki mesin jahit tepi aku ni.




Aku letakkan empat penutup mister potato tu pada empat kaki mesin jahit aku ni. Lepas tu, terus je aku tolak dan dengan mudahnya, mesin itupun bergerak. Tak payah ajak orang untuk tolong. Yang penting, permukaan lantai kena licin dan rata. Kalau permukaan lantai tak sekata, memang payah la nak buat kerja menolak dan menarik tu sebab nanti dia sangkut-sangkut.




Gambar bawah ni pulak aku letakkan penutup plastik yang ada kat tin susu pekat manis. Penutup ni dah lama aku simpan. Sekarang ni aku mana ada beli dah susu pekat manis ni. Dah tak minum dah.




Senang dah nak ubah-ubah kedudukan kerusi besi ni. Takde la bunyi bising kesan tarik kerusi besi tu. Lantaipun takde la rosak dan ada kesan karat.




p/s: Tengok pada jenis barang jugak la nak letak lapik penutup plastik macam ni. Tapi tak salah nak cuba untuk barang lain pulak, kan?

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »