Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, August 24, 2017

Bertahun aku menanti, akhirnya...

Assalamu'alaikum.

Bertahun aku menanti, akhirnya...


Iya. Memang dah lama aku tanam pokok bunga amaryllis ni tapi sekalipun dia tak pernah keluarkan bunga dia. Rasanya dah lebih dari tujuh tahun. Dah macam-macam jenis baja aku taburkan tapi hasilnya tetap nan hado. Kedekut sungguh aihh...!


Ikutkan hati, memang nak buang je tapi apabila fikir balik semula, takpe la, biar je la dia kat situ. Lagipun aku beli anak pokok ni dengan jiran aku. Harga dia RM6. Masa tu pokoknya kecil je. Yang buatkan aku geram adalah pokok jiran aku tu dah berkali-kali keluar bunga tapi pokok aku ni sekalipun tak pernah berbunga. 


Baru-baru ni, dek kerana terlalu geram, aku siap ugut pokok ni. Aku kata; kali ni kalau kau tak nak berbunga jugak, aku buang terus! Lantak la. Takde dah nak fikir sayang ke, apa ke. Ha, sampai macam tu sekali tahap kegeraman aku. Hahaha.


Tup-tup, tak berapa hari lepas tu, aku tengok dah keluar dah sulur bunga dia. Ya Allah! Aku punya suka tu tak boleh nak digambarkan. Seronok sangat. Alhamdulillah. Ni semua atas izin dari Allah. Bukan sebab aku ugut nak buang dia. Hehe.


^
Gambar pada 18/8/2017
v



 Gambar pada 22/8/2017.


Gambar pada 23/8/2017.



Dan di bawah ini pula merupakan gambar yang aku baru ambil tadi. Kiranya gambar pada 24/8/2017 la. Heh. Sekuntum bunga ni dah berkembang dah. Cantiknya warna dia. Alhamdulillah. Seronoknya hatiku ini. Ecehh... 








Dan setelah tujuh tahun lebih amaryllis ni tak pernah berbunga langsung, kini dia berbunga lagi untuk kali yang kedua dalam jangka masa dua minggu dari bunga yang kali pertama. Alhamdulillah.





p/s: Dia punya seronok tu lain macam! Alhamdulillah. Hehe.

2 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Berbaloi tunggu lama pun cantik kan...merah terang!

Shiqin Sunshine said...

Seronok kan bila tgok bnda yg kita bela mmbesar dgn sihat mcm pokok akk hehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »