Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, August 13, 2017

DIY: Jangan buang botol minyak masak.

Assalamu'alaikum.

DIY: Jangan buang botol minyak masak.


Haha. Tak habis-habis lagi dengan kempen berjimat cermat dan projek DIY aku ni. Maaf la ya. Jika rasa jemu nak baca, cepat-cepatlah klik tanda X kat sudut kanan atas tu. Hehe.


Entri ini hanya untuk orang yang suka berjimat je dan ia tidak sesuai untuk orang yang boros atau orang yang mementingkan standard. Ah, peduli apa dengan standard. Hiasan dunia je semua tu. Heh.


Siapa yang selalu ikuti blog aku ni, mesti dah tengok macam-macam cara yang aku DIY untuk projek nutripot aku. Dari cawan plastik pasar malam, tin susu Ensure, botol air mineral dan sekarang ni botol minyak masak 5 kg pulak. Apa sahaja bahan yang boleh digunakan untuk DIY, aku pasti akan cuba buat. 


Bahan yang selalu aku gunakan dalam projek DIY aku. 


 ^
Aku buat macam ni untuk tandakan bahagian yang akan dipotong. Taknak la nanti lubang tu terbesar. Jika terbesar, dah tak boleh nak tutup dengan penutup dia.
v


 ^
Macam biasa, aku tebuk lubang gunakan pengetuk air batu. Kenalah panaskan dulu hujung pengetuk tu dengan api dapur gas.
v


 ^
Aku gunakan penutup susu Ensure ni sebagai tapak untuk letakkan botol yang berisi anak pokok sawi aku. Kalau takde tapak ni, tak boleh letak bekas yang ada anak pokok tu.
v


 ^
Tak payah nak beli tali mop ke, tali apa ke. Gunakan aje kain selimut atau kain tuala yang dah tak digunakan lagi. Daripada buruk macam tu je, baiklah kita gunakan dia. Baru betul tak membazir. Haha.
v


 Disebabkan kain selimut ni jenis ringan dan kain ni terapung apabila dimasukkan ke dalam botol minyak yang diisi air baja tu, makanya, kita ikatlah dengan batu. Nanti elok je dia duduk kat dasar botol minyak tu. Selesai masalah!


Dah siap! Bukannya susahpun nak buat. Yang penting, kita kenalah rajin berfikir dan rajin jugak melaksanakannya. Haha.


Botol minyak masak 5 kg ni besar sikit. Boleh isi banyak sikit air baja AB tu. Sebelum ni aku gunakan tin susu Ensure. Tin susu tu agak kecil dan apabila pokok semakin membesar, air baja tu cepat je habis. Kadang-kadang tak perasan air baja tu dah kering. Alih-alih tengok pokok sayur tu dah layu je.


Mungkin ada yang akan tanya, takde jentik-jentik ke dalam botol tu nanti sebab penutup tu tak rapat. Akupun tak pasti lagi tapi setakat ni, aku intai-intai jugak dalam botol tu. Takde pulak nampak jentik-jentik tu. Mungkin sebab aku gunakan air yang dicampur dengan baja AB. Mungkin la, kan? Aku agak je. Tapi tengok la dalam beberapa hari lagi. Jika ada jentik-jentik, kenalah aku masukkan sedikit garam ataupun baja urea.  Kata nak buat eksperimen, kan? Kena tunggu dan lihatlah hasilnya.




Setakat hari ini, aku dah buat lima bekas nutripot macam ni. Kalau tak silap aku, ada lagi tiga botol minyak masak 5 kg yang kosong  yang menunggu masa untuk dijadikan botol nutripot. Itupun dua botol minyak masak tu aku pi kutip depan rumah jiran sebab dia buang botol tu kat tempat sampah depan rumah dia. Nampak je botol tu tergolek kat situ, laju je aku pi kutip. Hahahaha.


p/s: Jimat selagi boleh! Hehe.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »