Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, August 8, 2017

Resepi: Sambal ayam bunga kantan.

Assalamu'alaikum.

Resepi: Sambal ayam bunga kantan.


Ini semalam punya cerita ya. Semalam takde mood nak buat entri. Makanya, buat aje la entri tu hari ini. Haha.


Sebenarnya, aku tertengok satu rancangan masakan kat TV interaktif. Tak perasan pulak nama rancangan tu. Maaf la ya. Chef tu masak sambal ayam bunga kantan ni la. Akupun apa lagi. Terus la rasa nak cuba. Kebetulan pulak bunga kantan ada kat belakang rumah. Apa lagi, laju je la masaknya. Haha.









Cuma, chef tu takde gunakan kentang tapi aku masukkan kentang dalam resepi aku sebab abang aku kat rumah ni hantu kentang. 






Sepatutnya, gunakan isi ayam sahaja dan potong kecil-kecil. Tapi aku ni malas la nak asingkan isi dan tulang ayam tu. Makanya, aku bantai je la guna ayam yang dah siap potong ni. Mudahkan kerja aku? Haha.






Dah tengok gambar bahan yang diperlukan, kan? Sekarang ni jom la kita mulakan kelas memasak pulak. Ehh..! Hahaha.


 ^
Tumiskan bahan kisar sampai layu dan naik bau. Lepas tu, masukkan 3 sudu makan cili kering kisar. Jika nak lagi pedas, boleh la masukkan lebih cili kisar tu. Aku ni tak tahan pedas walau orang noghoghi. Heh.
v



 ^
Kacau-kacau dan tunggu sampai pecah minyak. Kemudian, masukkan pula hirisan bunga kantan. Kacau sebati. Tunggu sampai bunga kantan naik bau.
v



 ^
Lepas, tu, masukkan pula air asam jawa anggaran setengah cawan. Asam jawa tu dalam satu sudu makan je dah memadai dah. Kacau-kacau sebati dan masukkan pula ayam. Kacau rata.
v



 ^
Disebabkan aku menggunakan kentang, maka masukkan sekali kentang tu. Dan tutup periuk supaya ayam dan kentang cepat empuk. Jika kering sangat, boleh la tambah air sikit.
v



 Akhir sekali, masukkan garam secukup rasa. Kacau-kacau lagi. Apabila kentang dah empuk, boleh la tutup api dapur. 


^ 
Disebabkan takde sayuran hijau, maka aku ambil tiga helai daun cekur ni dari mini kebun aku dan aku hiris halus.
v


^
Selamat menjamu selera. Alhamdulillah.
v


Sedap jugak masak sambal ayam bunga kantan macam ni. Lain sikit rasa dia dari kebiasaan. Lepas ni boleh buat lagi tapi mungkin akan masak dalam kuali pulak. Biar dia kering sikit. Barulah bau dia menyengat. Haha.


Aku tak masukkan gula sebab aku tak suka lauk yang dimasukkan gula ke dalamnya. Sebab tu sambal aku warna dia pucat. Kalau nak masukkan gula, masukkan lepas cili kisar tadi pecah minyak. Baru warna sambal tu merah dan cantik.


p/s: Siapa nak cuba buat, dipersilakan. Tak rugi mencuba. Hehe.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »