Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, August 9, 2017

DIY: Cara baiki penyembur air.

Assalamu'alaikum.

DIY: Cara baiki penyembur air.


Penyembur air aku ni saiz dia besar dari biasa. Harga diapun jauh beza. Harga penyembur air ni RM10 masa aku beli dua tahun lepas. Itu untuk harga penyembur air tu je. Dia punya bekas, guna je botol mineral yang 1.5L tu.


Penyembur air ni dah agak lama tidak berfungsi. Tak tau la kenapa air tu tak boleh keluar. Aku dah pernah cuba baiki tapi tak menjadi. Jika menjadipun cuma sekejap je. Sempat la sembur dua kali. Lepas tu, terus sangkut tak nak keluar air dia.



Macam ni la rupanya penyembur air aku tu. Abaikan si tukang sibuk tu. Haha.


Makanya, disebabkan dek rasa sayang sebab beli mahal, lepas tu beli dua set pulak tu, akupun mula la dok godek-godek lagi. Nak jugak cuba baiki. Selagi boleh cuba, aku nak jugak mencuba. Jangan cepat putus asa. Yeaahh...! Haha.


 Buka penutup ini. Pulas je macam kita pulas telinga orang yang degil. Kihkihkih.


Lepas tu, buka pula penutup yang ini. Tarik perlahan-lahan. Dalam dia ada spring dan benda macam anak panah tu. Hati-hati jangan sampai spring tu jatuh dan hilang.
v


Kemudian, masukkan air dalam penutup ni. Kot la ada habuk yang kasar yang tersekat kat dalam tu. Mana la kita nak tau, kan. Jika boleh, gunakan air yang kuat. Kiranya macam kita sembur la kat lubang tu.



Sebelum pasangkan balik semua apa yang dah dibuka tadi, cuba dulu penyembur air tu. Jika air dah boleh keluar, barulah pasang balik semula semua benda tu. Pastikan pasang spring tu betul-betul. Jangan bagi kedudukan gelung spring tu lari dari kedudukan asal. 


Dan sekarang, penyembur air aku ni dah boleh berfungsi macam biasa dah. Lepas je menjadi yang pertama tu, terus aku semangat nak baiki penyembur yang lagi satu tu pulak. Haha.




p/s: Alhamdulillah, selamat duit aku. Takde la nak kena beli yang baru. Hehe.

1 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Botol spray ni memang selalu jadi begini. Beli yang mahal serupa, murah pun serupa. Sebelum ni kalau tak keluar air saya tak pernah baiki pun. Buang kat tepi aja. Nanti boleh godek2 begitu. Thanks for sharing info.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »