Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, September 3, 2017

DIY: Cat feeder from a plastic bottle.

Assalamu'alaikum.

DIY: Cat feeder from a plastic bottle.


Amboi..! Tajuk entri tak nak mengalah tu. Bukan main lagi letak tajuk dalam Bahasa Inggeris. Ehh, biarlah! Bukan selalupun aku buat tajuk 'cerdik' macam ni. Ahak.


Sebenarnya, aku tertengok satu video yang orang share kat Youtube. Lepas tengok video tu, terus je la aku buat. Kebetulan botol terpakai minyak masak 5 kg masih ada stok lagi. Laju je la aku proceed projek diy aku ni. Haha. Benda dah ada depan mata, buat apa nak tangguh-tangguh lagi, kan? 


Bahagian dalam botol minyak masak tu kenalah cuci bersih-bersih dulu. Aku cuci dengan glo. Kalau nak hilangkan bau minyak tu, goncang dengan esen dan air. Ikut la nak guna esen apa. Aku gunakan esen strawberry sebab esen tu dah tinggal sikit. 








Gunakan botol air mineral untuk tuangkan makanan ke dalam botol minyak. Jangan tuang sekali banyak sebab nanti makanan tu sangkut dan tak boleh nak keluar. Kena tuang secara perlahan-lahan.




Kucing aku kat rumah ni, takdenya aku nak sediakan bekas makan masing-masing. Pandai-pandailah berkongsi tempat makan. Jangan nak berlagak tuan sangat aiihh.!





Ni la video yang aku tengok tu. Orang tu buat untuk anjing dia tapi aku buat untuk kucing aku la. Ikut kita la nak adjust macam mana nak buat. Kita yang diy sendiri, kan? Video ni sebagai panduan je.






Jika rajin, boleh la semburkan cat pada botol tu. Aku ni malas nak sembur cat. Nanti kena keluar modal beli cat pulak. Aku kan nak berjimat. Haha.


p/s: Apa-apa yang orang share kat laman sosial ni, kita kena tengok betul-betul dan fikir ikut logik akal. Janganlah main terjah je ikut tanpa berfikir kesan dan akibatnya. Kang tak memasal ada yang buang daging dalam tong sampah gara-gara ikut petua masukkan gula-gula hacks untuk lembutkan daging. Ehh..!!

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Idea bernas! Suka tengok kucing-kucing tu makan secara berjemaah. Tak gaduh :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »