Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, October 27, 2017

Berbahagi rezeki.

Assalamu'alaikum.

Berbahagi rezeki.

Secebis kisah di petang hari yang cuacanya sangat nyaman dan mendamaikan. Sedang leka merempit (menjahit), tiba-tiba terdengar suara dari luar.


Assalamu'alaikum..
(Dari jauh dah dengar suara dia bagi salam 
bersulam dengan bunyi enjin motor yang tidak dimatikan. Dan akupun menjenguk lalu keluar ke beranda. Ada dua orang remaja. Seorang yang agak dewasa masih di atas motor dan seorang lagi yang agak muda sudah turun dari motor).


Waalaikumussalam. Ya, naper?



Beli jagung kak?
(Ohh. Jual jagung rupanya. Di tangannya kiri kanan ada seplastik jagung tiap satu).


Jagung apa tu?



Sepuluh ringgit kak.


Jagung apa....


Jagung manis kak.




Berapa satu tu?


Sepuluh ringgit kak.


Okay la. Akak nak satu je. Beli banyak-banyak nanti takde orang nak makan.


Terima kasih kak.


Sama-sama. Ni dari mana ni?


Batu Talam kak?


Jauhnya. Baik-baik naik motor tu.
(Sempat lagi tu pesan. Haha).


Okay kak. Terima kasih kak.




The rest of the story, biarlah rahsia.  Yang penting, jagung dia besar gedabak dan isinya cantik.


p/s: Sesungguhnya, dalam rezeki kita, ada terselit rezeki untuk orang lain. Jangan kedekut dan jangan tamak. #Notetomyself. Moga jualan jagungnya habis terjual dan moga Allah limpahkan rezeki kepada mereka berdua yang jauh mencari rezeki. Aamiin.

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Sodap tu azz boleh buek cekodok jagung..bubur jagung

At-Tarmizi said...

dalam rezeki kita ada rezeki orang lain, moga dimurahkan rezeki juga ya =)

Merah Jambu Itu Pink said...

Cantik isi jagungnya....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »