Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, October 16, 2017

Cara semai benih pokok sayur di rumah.

Assalamu'alaikum.

Cara semai benih pokok sayur di rumah.


Kalau dulu, aku semai benih sayur seperti sawi dan kangkung ni, aku main campak macam tu je. Kalau kangkung, takde masalah kalau semai macam tu tapi sawi tak boleh buat macam tu. Bukan apa, nanti apabila sawi tu tumbuh, dia akan tumbuh rapat-rapat dan jadi satu masalah pulak jika nak alihkan ke tempat lain. Sayang jika anak pokok sawi tu putus akar dia. Kalau bersesak sangat dalam satu bekas, nanti sawinya tak bebas pulak untuk membesar.


Baru-baru ni masa aku mencari cara nak semai benih asparagus di Youtube, aku terjumpa la satu video tu. Orang tu masukkan benih sawi ke dalam bekas semaian dengan menggunakan tweezer. Dia kepit je biji benih tu dan plop, terus masuk ke dalam bekas semaian tu. Takde la timbul isu biji benih melekat di jari atau berterabur.





Sebelum tu, aku buat dulu lubang untuk masukkan anak benih tadi. Aku gunakan sahaja belakang tweezer tu. Senang betul guna kaedah macam ni. Cepat dan jimat masa serta nampak kemas sikit.




Dan inilah dia hasilnya anak pokok yang aku semai benih dia dengan menggunakan tweezer tadi. Elok je dia punya susunan. Takde la berterabur je. Nak alihpun senang sebab dia ada jarak yang tidak mengganggu anak pokok bersebelahan.


 Kangkung.


Kailan (depan) dan salad (belakang).


Nanti masa nak alihkan anak pokok ke dalam pasu atau bekas yang lebih besar, aku gunakan garfu besi yang sudah tidak digunakan lagi. Ala, guna je garfu yang dah berkarat tu. Cucukkan hujung garfu tu anggaran dua jari dari pangkal pokok dan umpil keluar perlahan-lahan. Tanah jangan kering sangat sebab takut nanti tanah tu berderai dan akar tak melekat pada tanah. Kena bagi tanah tu lembab sikit supaya senang nak umpil keluar. Sambil umpil, sambil tahan tanah tu dengan jari lagi sebelah supaya tanah tadi kekal seketul macam tu.


p/s: Cuba la cara ni. Tak salah untuk mencuba. Tak cuba, tak tau, kan?

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »