Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, November 15, 2017

Masak lemak cili padi ikan siakap berencahkan rebung madu.

Assalamu'alaikum.

Masak lemak cili padi ikan siakap berencahkan rebung madu.


Pergh...! Panjang betul tajuk entri kali ini. Haha. 


Sebetulnya, rebung madu ni kakak aku yang kat Labu tu bawa balik sini dua minggu lepas. Rebung tu dia dah siap rebus sebab nak simpan lama. Kalau nak masak rebung tu on the spot, tak payah rebus, terus je masak tapi sebab nak simpan lama, kena la rebus dulu. Kalau tak rebus, nanti dia jadi masam. Dah jadi rebung jeruk. Kurang sedap la jadinya nanti.


Hari ini, aku teringat pulak kat rebung madu yang aku letak dalam peti sejuk tu. Tu yang aku keluarkan dan terus je masak. Aku masak separuh je dulu. Lagi separuh tu nanti masak lain kali la pulak.




Sebelum masak rebung madu ni, kenalah hiris nipis dulu. Jangan pulak gulai seketul-seketul macam tu. 




Dah siap hiris, boleh la simpan separuh dan masukkan ke dalam peti sejuk. Lain kali boleh masak lagi. Tak payah letak garam. Masa merebuspun jangan letak garam. Nanti rebung tu serap garam tu.





Oleh kerana rebung madu ini tidak dijerukkan, maka kenalah letak asam keping. Kalau guna rebung jeruk yang masam tu, tak payah dah letak asam keping.




Disebabkan rebung madu ini sudah direbus terlebih dahulu, maka proses memasaknya tidaklah mengambil masa yang lama jika nak dibandingkan masak rebung yang belum direbus.


Mana gambar gulai yang dah masak? Alahai, aku dah tak larat dah nak ambil gambar. Lepas je siap masak, terus aku melepek sebab sebelum masak tu, aku dah buat kerja-kerja pembersihan di kebun mini aku tu. Tu yang penat berganda tu. Itupun syukurlah aku gagahkan jugak diri untuk masak ikan siakap dengan rebung madu ni. Jika ikutkan badan yang penat, aku goreng je telur mata kerbau. Haha.


p/s: Alhamdulillah. Sesungguhnya setiap rezeki kita ini Allah yang tentukan. Maka, bersyukurlah selalu.

1 Tukang Tembak:

MommaVogueHD Noriza Abdul Rahman said...

Ini kalau suami saya yang nampak mesti dia suruh masakkan, sebab dia memang suka lah masak lemak cili padi...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)