Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, December 5, 2017

Resepi kuih koci labu.

Assalamu'alaikum.
 
Resepi kuih koci labu.
 
Alhamdulillah. Sekali lagi aku buat kuih koci labu ni. Kali ni aku buat seorang diri. Hari cuti maulidur rasul hari tu, buat sama-sama dengan kakak dan anak buah. La ni depa dah balik. Kenalah aku buat sorang-sorang. :D
 
 
Sebenarnya, ada baki labu dalam suku buah kat dalam peti sejuk. Inti kelapa dengan dia punya batter pun ada lagi sikit. Malah daun pisang yang dah siap berlayurpun ada lagi bakinya. Jadi, daripada biarkan semua tu terbuang, baiklah aku buat kuih koci tu. Syukurlah mood aku tengah baik. Maka, rajin la pi dapur main masak-masak.
 
 
 Kupas labu, bersihkan, potong kecil-kecil dan rebus sehingga empuk. Toskan dan lenyek. Tos lama sikit supaya air tu habis menitis.
 
 
 Inti kelapa. Boleh search cara nak buat inti kelapa tu.
 
 
 Bancuhan untuk batter. Masak pati santan bersama dengan sedikit garam dan tepung jagung. Bancuh dulu dan kacau atas dapur sehingga sedikit pekat. Batter ni untuk menggantikan minyak. Jika guna batter ni, tak payah dah sapu daun pisang dengan minyak.
 
 
 Daun pisang yang telah dilayur. Gunakan bahagian bawah daun pisang tersebut.
 
 
 ^
Campurkan tepung pulut ke dalam labu yang telah dilenyek. Adun macam kita buat kuih buah Melaka. Tambah dua atau tiga sudu makan tepung gandum. Takde la nanti kuih koci kita tu keras.
v

Jika nak cepat, buat dulu bulat-bulat kecil ni sampai adunan habis. Lepas tu, barulah letak inti kelapa di dalamnya. Dan terus la sapukan batter pada daun pisang.
v


 Susun rapat-rapat dalam pengkukus dan kukuslah sehingga kuih koci masak. Anggaran masa mengukus adalah antara 20-25 minit. Tapi jika awal-awal lagi dah panaskan air kukusan, mungkin dalam masa 15-20 minit je masa yang diperlukan bergantung pada api dapur masing-masing.
 
 
 ^
Dah siap! Alhamdulillah. Lembut je kuih koci aku ni. Heh.
v

 
 
p/s: Jika rajin, pasti ada ganjarannya. InsyaAllah. So, jom la kita main masak-masak. Haha.
 



0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »