Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, February 28, 2018

Adenium: Percubaan untuk bonsaikan dia.

Assalamu'alaikum.

Adenium : Percubaan untuk bonsaikan dia.


Hari tu, aku ada ternampak beberapa posting berkaitan dengan pokok adenium yang dibonsaikan di dalam grup kebun bandar. Maka, akupun rajin la baca komen-komen yang ada sebab dalam komen tu, banyak tips yang ahli grup kongsikan. 




Dan pagi ini, akupun bongkar la pasu pokok adenium aku tu. Nak jugak tu cuba. Ehh, mesti la. Kalau orang lain boleh buat, kenapa aku tak boleh buat pulak, kan? Haha.


Baru keluar dari pasu. Serabut lagi.


Selepas dibersihkan dan dipotong akar-akar halus yang tidak dikehendaki.


Jemur sampai kering sebab pokok dah luka kesan dari kena potong. Pokok yang dah luka, kena elakkan dari kena air. Sebab tu kena jemur dulu. Ini info yang aku dapat dari komen yang ada.


Mula-mula, ingatkan nak bonsaikan sepokok je. Tapi lepas tu, melarat pulak ke pokok yang lain. Haha. Pokok yang ini seksi gila! Jangan ada yang naik stim dah la. Kahkahkah!




Ooppss...!!


Dan akhirnya, punggah pulak pasu adenium yang ketiga. Cukuplah dulu punggah tiga pasu adenium ni. Tengok dulu perkembangannya macam mana. Jangan kojol terus pokok adenium aku ni dah la. Mau meraung aku nanti. Haha.


^
Hepi betul dia ni. Depan belakang hepi. Siap depangkan tangan lagi tu. Haha.
v



Aku biarkan dulu ketiga-tiga pokok adenium ni kat tempat redup untuk sehari dua supaya getah pada bahagian yang dipotong tu kering dengan baik. Dah kering getah tu, barulah boleh tanam balik semula.



p/s: Nak cari ilmu, kenalah rajin membaca, bukannya rajin meminta semata-mata. Ehh..!
.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »