Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, February 22, 2018

Cubaan menanam nanas madu dari jambul.

Assalamu'alaikum.

Cubaan menanam nanas madu dari jambul.


Cuti raya cina hari tu, kakak aku ada bawa balik dua biji buah nanas yang ditanam di sekitar pejabatnya. Katanya, itu adalah nanas madu. Buah nanas tu kecil je. Besarnya lebih kurang sebesar tapak tangan tapi rasanya memang manis.


Akupun, ambil la jambul nanas tu dan cuba la tanam. Memandangkan aku belum sempat nak sediakan tempat untuk tanam jambul nanas ni, maka aku tanam untuk sementara waktu di dalam botol minyak masak terpakai ni. Nanti kalau dah stabil dan berakar, barulah aku alihkan ke tanah ataupun tanam sahaja dalam pasu sebagaimana aku tanam kobis bulat aku tu.





Aku kalau nak tanam apa-apa pokok, aku akan siram dahulu tanah tu. Lepas tu, barulah aku buat lubang dan masukkan pokok. Kemudian, aku padat-padatkan tanah pada bahagian pangkal pokok tu dan tak payah siram dah sebab kalau siram, nanti kedudukan pokok tu akan berubah. Jika nak siram jugak, kena padat-padatkan balik semula tanah kat pangkal pokok tu sebab takut nanti pokok tu bergoyang dan akar pokok tak dapat nak 'ikat' tanah tu. 


Kalau tanam pokok dari polybag, tak payah siram dulu tanah dalam lubang sebab tanah dalam polybag tu dah kuat dah ikat akar pokok. Dah tanam, baru siram.






Dan ini pula perkembangan terkini pokok nanas yang dah lebih dua tahun aku tanam. Buahnya dah semakin membesar. Alhamdulillah. Seronok tengok perkembangan nanas ni. Atas nasihat kakak aku, akupun balut la buah nanas ni untuk elakkan dimakan dek tupai atau kena cucuk dek lalat buah. Ini bukan nanas jenis MD2. Akupun tak tahu nanas ni jenis apa tapi jika ikutkan daripada buah yang dulu, buahnya memang jenis besar gedabak. Yang inipun aku tanam dari jambul.







Pokok nanas yang di bawah ini pulak, baru dua hari lepas aku tengok dah mula menampakkan buahnya. Lagi bergandalah keseronokan aku sebab pokok yang ini jugak dah lebih dari dua tahun Omak aku tanam. Yang ini tanam di belakang rumah. Kawasan agak terlindung sebab banyak pokok besar kat situ. 




Tak perasan sebenarnya masa bila buah nanas tu keluar. Tengok-tengok, nampak merah je kat pucuk tu. Terus la aku jenguk. Haha. Pengalaman pertama kali nanas kat atas tu berbuah, aku nampak pucuknya berwarna merah. Tu yang aku dapat rasakan yang pokok nanas yang ini dah berbuah. Alhamdulillah.


Hai awak! Selamat datang ke dunia. Moga awak kuat untuk meneruskan hidup. Heh.


p/s: Tengok orang tanam nanas, akupun nak tanam nanas jugak walaupun tahu nanas ni memang makan masa yang lama untuk mengeluarkan buahnya.
.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »