Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, March 13, 2018

Baja roti.

Assalamu'alaikum.

Baja roti.

Tak lama dulu, ada ahli grup kebun bandar kongsikan bagai mana cara nak buat baja roti ni. Menurut beliau, roti yang digunakan adalah roti yang sudah tamat tempoh atau sudah berkulat. Tapi jika nak guna roti baharu, boleh juga. Tak salahpun. Beli je roti yang murah tu. Jangan pulak pi beli roti gardenia. Sayang wooo... Haha.




Akupun cuba la buat. Biasa la, mesti nak jugak buat. Haha. Tapi aku ni jenis malas nak tadah air hujan. Lepas tu, mana la aku nak cekau air perigi air telaga semua tu. Sudahnya, aku guna je air paip. Pun malas jugak nak biarkan klorin tu mendap. Terus je isi air paip dalam botol, lepas tu baru carik-carikkan roti dan tutup botol. Tunggu je la sampai roti tu larut.




Aku gunakan sekeping setengah roti untuk botol 1.5L. Kalau botol tu 2L, aku gunakan dua keping roti. Dan kalau botol minyak masak yang 5L tu, aku gunakan lima keping roti. Masa siram, sebotol tu aku siram untuk beberapa pasu pokok sayur berdaun atau tanam berbuah. Kongsi-kongsi la sama. Jangan tamak nak makan sorang baja tu. Heh.


Mula-mula nak siram tu, ada jugak rasa cuak. Takut jika pokok yang disiram dengan air baja roti ni mati. Tapi tawakkal je la pada Allah. Alhamdulillah, setelah beberapa kali siram, aku tengok ada perubahan terutama sekali pada pokok lemon yang aku tanam dalam pasu. Daun semakin subur dan merimbun dan banyak pucuk baru yang keluar. Begitu jugak dengan pokok asparagus aku. Dah banyak keluar spike. Seronok tengok.


Tapi tidak la selalu aku gunakan air baja roti ni. Jika ada stok roti expired, barulah aku buat baja tu tapi selalunya roti licin je. Hehehe.


p/s: Guna baja roti ni lagi bagus. Tanaman terhindar dari bahan kimia.
.

4 Tukang Tembak:

Hans said...

macam mana bau baja roti nih?
hehehe

Cik Azz said...

Hans:

Bau dia masam ya amat.
Kalau kena kat jari, jenuh la nak menyental.
Haha.

Botol/bekas baja roti ni kena tutup rapat-rapat. Kalau tak nanti berulat.

Hans said...

hahaha
tu yang tanya tu
sebab teringat zaman sekolah rendah buat eksperimen roti kulat...bau pun dah busuk
tambah buat baja lagi
haha

Tautan Hati NabilaHasyim said...

Rajinnya buat banyak2..
saya sekali ja cuba buat hari tu..
lepas tu xrajin..
huhu...


#nakpasangcuckoowasap0193330382

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)