Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, March 4, 2018

Kenduri: Sambil menyelam, minum air.

Assalamu'alaikum.

Kenduri: Sambil menyelam, minum air.

Pada hari Sabtu lalu iaitu pada 3/3/2018, aku menghadirkan diri ke majlis resepsi anak seorang kawan merangkap jiran aku. Majlis tersebut diadakan di Dewan Jubli Intan, Raub. Aku pergi dengan dua orang jiran dekat rumah. Aku tumpang kereta jiran.


Sebelum ke majlis tersebut, kami terlebih dahulu pergi beli barang kat TF Raub tu. Memang dah bincang awal-awal dah fasal ni. Apa gunanya keluar ke bandar jika tidak buat urusan yang lain? Duit minyak, sama je keluar. Baiklah kita menyelam, sambil minum air. Heh.


Dan ini adalah satu barang yang aku beli. Aku beli sebab nak isi novel aku yang dah tak muat untuk disimpan dalam almari buku. Sakit mata tengok kotak yang dah hampir rabak di bawah katil tu. Makanya, aku putuskan untuk beli storage box ni. Kebetulan ada offer. Sebuah harga dia cuma RM10 sahaja. Walaupun tidak berapa tebal tapi pada aku, cukuplah untuk aku isikan novel tersebut. Lagipun aku bukannya nak angkat ke sana ke mari. Sekadar letak bawah katil je untuk gantikan kotak yang dah rabak tu.




Selepas selesai urusan di situ, barulah kami bergerak ke dewan. Masa sampai tu, orang tak ramai lagi. Parking lot masih banyak lagi yang kosong. Jadinya, aku suruh jiran aku tu parking kereta kat atas bukit berhadapan dengan rumah rehat tu. Sebelum tu, jiran aku dah siap parking kereta kat sebelah dataran. Jauh jugak tu nak menapak dari situ untuk ke dewan. Nak kena daki bukit lagi. Mujurlah kami sampai awal. Takde la berebut-rebut cari parking. Kakipun takde la penat nak mendaki bukit yang tinggi tu.


 Depan rumah rehat. Berehat sekejap selepas makan sebelum bergerak ke destinasi berikutnya.



 Pemandangan diambil dari tangga paling atas.


Selesai makan kenduri yang lauknya semua sedap belaka, kami pergi pulak ke kedai untuk mencari pasu plastik. Pasu yang aku cari takde. Makanya, aku beli la jugak pasu yang ini. Tak lamapun kat sini. Lepas tu, terus je balik. Penat sebab banyak berjalan. Dah la cuaca panas ya amat.




p/s: Sekarang ni, kalau pergi kenduri kat mana-mana, memang tak tengok pengantin dah. Lepas je makan, salam dengan puan rumah, lepas tu terus je balik. Yang penting, aku sudah menyempurnakan undangan orang.
.

1 Tukang Tembak:

Hans said...

betul
yang wajib hadiri majlis kenduri bila dijemput :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »