Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, April 30, 2018

Formula asas untuk ambil ukuran pesak buluh.

Assalamu'alaikum.

Formula asas untuk ambil ukuran pesak buluh.

Gambar kat bawah ni adalah cara untuk ambil bahagian pesak atas dan pesak bawah bagi baju kurung pesak buluh iaitu baju kurung biasa (tradisional) dan baju melayu. Aku dapat gambar ni dari sebuah grup jahit menjahit di fb.




Selama ni, kita agak sukar nak ambil bahagian pesak ni tapi dengan menggunakan formula ini, ianya tidak lagi memeningkan kepala. Yang penting, kena ambil ukuran keliling dada dan keliling ponggong pada badan. 


Formula untuk ambil ukuran bagi pesak atas adalah:
Keliling dada bahagi 16 + 1/2
Contoh: 36 bahagi 16 + 1/2 = 2 3/4 @2.7


Formula untuk ambil ukuran bagi pesak bawah pula adalah:
Keliling ponggong bahagi 8
Contoh: 36 bahagi 8 = 4 1/2 @4.5


Gambar di bawah adalah ukuran yang diambil berdasarkan pada baju contoh. Maksudnya, ikut aje ukuran yang sedia ada pada baju yang dah siap. Kalau macam ni, senang sikit sebab tak payah dah susah-susah nak ambil ukuran keliling dada dan keliling ponggong.





Ini pula adalah ukuran baju dalam ukuran inci untuk wanita dewasa. Boleh la dijadikan panduan jika nak buat baju ready made.




Gambar kat bawah ni, aku ambil dari blog aturgaya. Terima kasih atas perkongsian. Aku masukkan di sini supaya senang untuk aku buat rujukan.




p/s: Sama-samalah kita panjangkan ilmu. Jangan kedekut dengan ilmu yang kita ada. Takkan ke manapun kita jika kita kedekut dan tamak haloba.
.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »